Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het raar dat mijn kat vaak prut in haar oog heeft?

Ik zie veel dat mijn kat prut in haar oogjes heeft is dat normaal of zou ik er toch best eens mee naar de dierenarts gaan?
Het is wel zo dat ze toen ze klein was veel traanvocht in haar oogjes had ( toen ze nog een heel klein kitten was) Nu is ze trouwens 1 jaar oud .

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
15.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Vieze ogen (ooguitvloeiing) kat
In de praktijk zien we geregeld katten met ooguitvloeiing. Dit betekent dat er een waterige, slijmerige (muceuze) of etterige (purulente) afscheiding te zien is bij een of beide ogen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, die we hier kort toelichten.

Allereerst de (heldere) waterige ooguitvloeiing. Dit kan komen door een overmatige productie van tranen door irritatie of pijn aan het oog. Een andere oorzaak is de verstopping van de traanbuis, waardoor het oog als het ware ‘overloopt’. Dit zien we bijvoorbeeld bij kortsnuitige katten (zoals de pers), door een aangeboren afwijking of trauma.

Dan hebben we ook nog de slijmerige of etterige afscheiding, met een witte tot geelgroene kleur. Dit is vaak het gevolg van een ontsteking door bijvoorbeeld bacteriën, niesziektevirussen (Chlamydophila felis en Feline Herpesvirus-1), afwijkingen aan de oogleden of droge ogen (Keratoconjunctivitis sicca). Ook wanneer de waterige ooguitvloeiing chronisch aanwezig is, kan deze slijmerig of etterig worden.

Waaruit bestaat de behandeling?
Dit hangt natuurlijk af van de oorzaak. Wanneer de traanbuis verstopt is, kan deze soms worden doorgespoeld. Bij ontstekingen zal vaak een zalf of druppel worden voorgeschreven. Andere afwijkingen kunnen alleen behandeld worden met een operatie
(Lees meer...)
fremar
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding