Wat is het beste voedsel voor een kater van 13 weken oud?

Ik ga dus een kater adopteren. Hij is 13 weken oud. Ik weet nou niet hoevaak in een dag ik hem moet voeren en of ik ook natvoer moet geven. Iemand suggesties. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een kitten mag de hele dag alles eten wat hij wil. Moet groeien moet aankomen.

Heb je al een afspraak met de dierenarts gemaakt voordat je katje in huis neemt? Om vervelende dingen uit te sluiten, laat katje goed nakijken en zeker weten dat kitten gezond is.

Vraag aan zijn vorige mens (eigenaar) wat hij altijd te eten kreeg en begin daarmee. Bespaart je een hoop zorgen. Zodra katje gewend is kan je beetje ander voer geven , gemengd , en langzaam aan de verhouding veranderen. Wat de beste is. Let op de ingrediënten / verhoudingen - Graan in kattenvoer heeft geen andere functie dan vullen. Daar verdient de fabrikant aan en de kat heeft er hoegenaamd NIETS aan. Er zitten geen bouwstoffen in moet je dus vermijden. Blikjes uit de supermarkt kan af en toe wel maar liever ga je over op een beter merkt. Vraag advies bij een huisdieren- voeding-speciaalzaak , niet de dierenwinkel deze wil goed verdienen. Een goed merk is Prins niet te duur en wel goed. maar er zijn er meer.
Zelf ben ik een liefhebber van variatie, dan krijg je ook niet zo snel een dier dat meteen van het begin af aan kieskeurig is. Dus harde en zachte brokken (als afwisseling) en vers runderhart let op moet niet verkleurd dus vers zijn, kan gekookt of rauw gegeven worden. Ook kan je kipkuikens voeren. Zijn veel katten gek op. Hoewel rauw eten prima is, doe het dan wel buiten in tuin op balkon.

Let op NOOIT varkensvlees geven, is niet goed voor katten! Kip en vis wel de ene kat vindt kip lekker en de andere is gek op een stukje vis.
Probeer maar en succes.

N.B. Ook voor de kattenbak moet je uitkijken, vraag vorige eigenaar naar merk en soort kattengrit dat gebruikt werd. Ook dit bespaart je een hoop ellende, waarom risico nemen.
Let op: zonder luchtjes - geen geparfumeerde steentjes! Vinden katten niet fijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Variatie klinkt goed en aantrekkelijk. Maar juist dáár werd mijn kat ziek van en ontwikkelde een voedselallergie. Het advies van de dierenarts was om het juist bij één soort brokjes te houden en verder alleen maar water te geven. Saai voor de kat, maar het werkt ! Ik weet niet of dit een advies in het algemeen een goed advies is, maar ik vindt het belangrijk te melden dat 'variatie' niet zaligmakend is.
Rieneke1
5 jaar geleden
@Oze, variatie is idd iets waar ook de deskundigen over van mening verschillen. Wel zeker is dat natvoer (blikvoer) beter verzadigd en ook veel beter is qua vochtgehalte. Katten zijn van oudsher dieren die hun vocht uit hun voedsel halen. Ze zijn geneigd te weinig te drinken, met alle nare gevolgen van dien. Dat brokjes beter zouden zijn voor de tanden is een fabeltje. @ Jodokus, nier de dierenwinkel? Je bedoelt vermoedelijk niet de supermarkt. Het kan trouwens geen kwaad als je kat varkensvlees zou eten, maar RAUW varkensvlees is idd geen goed idee.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Zeg nooit nooit... en niets is zaligmakend :)
Eigen ervaring en ik heb dit ook weer als tip gekregen: variatie dus.
Goede opmerking van je dat het ook verkeerd kan gaan. Bedankt! @Rieneke1
Ja, natuurlijk, slip of the pen ;)
Varkensvlees, ben geen voorstander, geef liever schapenvlees/vet, wordt aangeraden is beter/gezond.