Hoe lang moet je een nieuwe kat binnenhouden?

Ik heb een paar weken geleden een volwassen kat uit het asiel gehaald. Hij is gechipt, maar ik wil natuurlijk niet dat hij wegloopt. Hoe lang moet ik hem binnenhouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
42K

Het beste antwoord

dat hangt van de kat af.
ik zou een minimum van een week of drie aanhouden, maar verder valt er niets algemeens over te zeggen.
als de kat na die drie weken zelfverzekerd rondstapt, en lekker in z'n vel zit, kan je hem buiten laten.
is de kat nog wat onzeker en schuw, dan geef je hem gewoon de tijd die hij nodig heeft.

als je de kat buitenlaat, is het goed dat hij hongerig is, en al snel weer naar binnen wordt gelokt met eten.
zo kan je de tijd buiten langzaam op proberen te bouwen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ook + van mij (maar die mag ik nog niet geven helaas)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (12)

Toen ik mijn kat ophaalde werd gezegd : 6 weken. Heb ik me braaf aan gehouden, en ik vond het doodeng de eerste keer. Hij glipte gelijk onder de spleet onder de tuinpoort door. Om even later voor de voordeur (waar hij 6 weken tevoren door naar binnen was gekomen, en daarna nooit meer geweest was, te gaan zitten miauwen dat hij binnen wilde . (Snap nog niet hoe hij de goede plek wist).
13 jaar geleden
Wat mij betreft tot zijn dood, dan heb je er als buren namelijk geen last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook speciale katten-riemen, die je ook een tijdje om kan doen. Als dat goedgaat kan je proberen hem even los te laten in de achtertuin.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, en het hangt ook af van de intelligentie. Onze kat kon gelijk al zonder riem naar buiten (onze tweede, de eerste niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou minimaal 1 maand aanhouden. Je doet je kat echt geen onrecht aan wanneer je er wat langer de tijd voor neemt. Als je je kat zo kort hebt weet je niet wat voor een karakter en gewoontes die heeft. Als de kat zich thuis gaat voelen, zal hij/zij de woning en directe omgeving als zijn eigen persoonlijk territorium gaan beschouwen. In dat stadium zal de kans op weglopen nihil zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe bij een 'nieuwe' kat altijd wat boter of margarine onder zijn pootjes. de kat gaat daar even heel raar mee rondspurten in zijn nieuwe domein, waarna hij zijn voetjes schoon likt.
daarna mag de kat van mij gaan waar hij wil. ze blijven de eerste tijd vlak bij huis, na een paar dagen wat verder in de tuin en nooit is er eentje weggelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemiddeld drie weken, dat is genoeg.
Wat wel belangrijk is dat hij weet waar zijn bakje met eten en drinken staat, en het liefst op een vaste plek.
Onze poes gaat altijd mee naar de camping, en als hij weet waar zijn bakjes staan, loopt hij ook niet meer weg.
Maar dat is wel een andere situatie, omdat wij hem en hij ons goed kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 tot 6 weken. Als je de kat altijd op hetzelfde tijdstip voert, zal deze na een tijdje dit ritme op zich nemen, en dus altijd op dat tijdstip weer naar huis komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig altijd, als je buren er last van hebben,en
ik ben geen kattenhater.( een liefhebber)
Ik heb zelf 2 katten , en hier in de buurt zijn veel vogels en
vissen liefhebbers, en omdat ik weet dat katten daar op
jagen hou ik ze binnen.
Hoe hou je katten binnen ?
Door een kattenluikje te maken in de tuindeur,en buiten
een afgesloten ren,het voordeel hiervan is dat niemand er
last van heeft,iedereen is tevreden,de katten kunnen naar
buiten wanneer ze het zelf willen,en een ander voordeel is, je kan de kattebak in de ren plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te wennen aan de nieuwe leefomgeving heb ik in boeken gelezen 2 weken op een aparte eigen kamer, de voetkussentjesw van de pootjes insmeren met boter,omdat de kat zijn potjes aflikt waardoor de omgeving eerder zijn terriatotium wordt, en daarna nog 6 weken, anderslopen ze terug naar hun vroegere huis. Maar als je echt van je kat houdt dan laat je hem niet buiten los, en laat je hem binnen, want het is heel gevaarlijk, en jij blijft met een enorme schuldgevoel zitten als er iets met je kat gebeurt. Mijn eerste kat was in een val gelopen en hij kwam thuis met alleen nog maar bot ipv vacht. Ik kan er nu nog om janken. Onze kat die we nu hebben is ook een volwassen kat uit het asiel. Wij wonen in een appartement en hebben van ons balkon een grote bench gemaakt, en ga regelmatig met de kat aan een tuigje naar buiten wandelen. En dat vind hij geweldig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze werd helemaal gek toen we waren verhuisd en toen we hem dus binnen hielden, na een paar dagen hem ik hem toen maar naar buiten gedaan. En hij was ook zo weer terug bij ons en is nooit weg gelopen of terug naar de oude plek gegaan.
Maar is denk ik wel per kat verschillend, als een kat het ergens anders beter heeft dan kan het zijn dat hij daar blijft. (Dat is een familielid van mij overkomen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd binnen houden anders kakt ie in de tuin van de buren