(Hoe) Moet je een hond straffen na een gevecht?

Ik heb een kruising Stafford en een kruising Dogo Canario. Helaas valt de Stafford de Canario soms aan en die vecht uiteraard verdedigend terug, en dan is het zo heftig dat ik hen letterlijk uit elkaar moet trekken. Ik heb er inmiddels veel ervaring mee hoe ik dat het beste moet doen, en dat lukt goed zonder dat er (zware) gewonden vallen. Maar meteen erna is voor mij een raadsel. Want de honden laat ik apart tot de tijd gekomen is dat zij weer bij elkaar kunnen en het onder toezicht goedmaken met elkaar. Maar wat moet ik tussentijds doen? Helemaal niets doen voelt voor mij machteloos, en dat machteloze is juist wat ik niet moet voelen om deze gevechten helemaal te stoppen. Ik weet waar de gevechten vandaan komen, en dit gebeurd haast niet meer. Maar helemaal voorkomen kan denk ik niet, en dan zou ik toch heel graag willen weten wat ik precies op de seconde moet doen nadat ik beide honden apart heb gezet. De Stafford laat ik nu steeds alleen in de keuken, omdat zij meer behoefte heeft aan haar eigen "persoonlijke" omgeving en hier het meest aan heeft om bij te komen na haar woede aanval. Dus ik geef mijn Canario dan gewoon aandacht, vanuit het oogpunt dat deze vele jaren ouder is en ook niet meer zo gezond. Bovendien is zij geen beginner van het gevecht. Doe ik dit wel goed?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
6 jaar geleden
Je laat ze het goedmaken met elkaar? Blijkbaar lukt dat toch niet goed als het steeds weer vechten wordt. Wat een stress, voor de dieren maar ook voor jou. Laat je ajb niet verleiden tot tips uit de koker van die zgn mexicaanse hondenfluisteraar (ben z'n naam even kwijt), maar haal er een ervaren gedragstherapeut bij.
tinus1969
6 jaar geleden
Honden 'maken het niet goed'; het gaat om rangorde en wie de baas is.
Uit je verhaal krijg ik de indruk dat de Stafford bezig is om duidelijk te maken dat hij de baas is. Dat gaat door totdat die twee honden erover eens zijn wie er daadwerkelijk de baas is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ik het goed begrijp begint de Stafford met vechten, die zet je in de keuken na het vechten en geeft vervolgens aandacht aan de canario.. jalousie zou een rol kunnen spelen..
Antoni
6 jaar geleden
De hondenfluisteraar heet César Millán.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Antoni bedankt, die bedoel ik idd.
jodyenboyke
6 jaar geleden
CM noem ik altijd die mexicaan met die witte tanden.....

Antwoorden (1)

Realiseer je dat dit soort rassen, veel mensen mensenvriendjes zijn als hondenvriendjes! Ze zijn nu eenmaal gefokt met een bepaald doel, en dat is iets waar je mee moet dealen. Mijn belangrijkste advies is beide honden NIET meer bij elkaar te laten, ook niet onder toezicht! En zoals al in de reactie vermeld, contact op te nemen met een goede (erkende, moderne) gedragstherapeut. Deze gaat eerst in kaart brengen, waar het fout gaat. Welke signalen zie jij over het hoofd, waardoor die ene hond wel MOET ingrijpen. Het is lang niet altijd de aanvallende hond die fout zit, er gebeurd altijd iets waardoor een hond besluit om te moeten ingrijpen. En straffen moet je absoluut niet doen.
Realiseer je dat het stresshormoon wat wordt aangemaakt bij een gevecht of stresssituatie, pas na enkele dagen uit het lichaam is. Elke dag een klein stressmomentje geeft een stapeling van het stressniveau waar bij alle frustratie er uit komt. Dat is de reden dat ik vindt dat deze honden NIET meer bij elkaar mogen, totdat e.e.a. duidelijk is. Overweeg ook een eventuele herplaatsing, in het belang van beide honden. Heel veel sterkte en wijsheid!
Goede gedragstherapeuten vindt je o.a. bij de SPPD, maar er zijn meerdere overkoepelende organisatie van gedragstherapeuten. Via de link hieronder kan je zoeken.
jodyenboyke
6 jaar geleden
Z512099
6 jaar geleden
Een hele plus van mij, hoe spijtig ook, 1 hond zou een nieuwe goede thuis moeten krijgen, anders gaat het probleem zich blijven voordoen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ook van mij een dikke plus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het is lastig om een hond van 13 jaar een ander thuis te geven. Zo lang heeft ze niet meer en ze is ook niet meer zo gezond, en ik vind het ook niet fair tegenover haar om dat te doen. En mijn andere hond weg doen zou dan tijdelijk moeten kunnen zijn, omdat wanneer de oudste er niet meer is ik haar heel graag terug wil. Want ondanks dat ze soms uitvalt door mijn fout is het een fantastische, goed opgevoede hond. We zijn al ver gekomen door training, en de gevechten zijn nu sporadisch en alleen wanneer ik een fout maak in mijn routine.
(Bijvoorbeeld door iets lekkers uit te delen als ik zelf zit te eten, dat kan echt niet) Extra training met een gedragstherapeut wil ik graag maar dat is voor mij onbetaalbaar op dit moment (ziektewet). Wellicht kan de jongste tijdelijk bij familie of vrienden totdat de oudste haar oude dag heeft versleten. Maar liever heb ik dat ze gewoon bij elkaar blijven omdat ze het ook gewoon heel goed met elkaar kunnen vinden. Ik heb er al zoveel tijd en moeite in gestoken, en we zijn al ver gekomen met trainen en aanpassingen, dus ik zou het niet eerlijk vinden om er een te kiezen die weg moet. De stressmomentjes kan ik goed peilen en die heb ik weggenomen. Zoals niet samen eten, en ook niet samen slapen, bepaald speelgoed niet in huis halen en niet samen laten spelen. Op de houding van beide letten lukt me ook, en ik grijp altijd in. Maar zoals ik al zei, soms maak ik een fout en dan is het raak. Dus voor wanneer dit gebeurd dan zou ik graag willen weten wat ik daarna het beste kan doen. Beter is dat het helemaal nooit gebeurd, maar doordat ik na het incident beter in zou kunnen grijpen zou sowieso helpen om het volledig uit te kunnen sluiten lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat een aardige reactie, bedankt!
Muilkorfjes zijn in huis, en het brengt rust wanneer ik, als het nodig is eentje omdoe bij één van de 2 wanneer er een stressmomentje is. Dit heb ik dan ook goed getraind en de stafford is dan volledig ontspannen omdat ze weet dat er niets kan gebeuren. Zo had ik eens de meubelen van de woonkamer opeens anders gezet en ik weet dat ze veranderingen in huis lastig vind, dus in deze situaties is een muilkorfje een goede oplossing. De bench is soms ook prettig om weg te zetten zoals met oud en nieuw, dan heeft ze helemaal haar eigen plekje wanneer al die herrie buiten is.
Buiten is er gelukkig nog nooit een conflict geweest, en dat wil ik zo houden dus ik houd haar bij me en uit de buurt van andere honden en kleine kinderen.
Erg bedankt voor je feedback en tips!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@SannieHondje. Je klinkt als een verstandige en goede honden eigenaar. Zeker met deze zogenaamde (ahum) “HR” honden. Helaas lezen wij hier ook wel anders. Als je er juist mee om weet te gaan zijn het schatten en geweldige (gezins)honden. Ik hoop dat je een passende oplossing vindt. Succes!