Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

(Hoe) Moet je een hond straffen na een gevecht?

Ik heb een kruising Stafford en een kruising Dogo Canario. Helaas valt de Stafford de Canario soms aan en die vecht uiteraard verdedigend terug, en dan is het zo heftig dat ik hen letterlijk uit elkaar moet trekken. Ik heb er inmiddels veel ervaring mee hoe ik dat het beste moet doen, en dat lukt goed zonder dat er (zware) gewonden vallen. Maar meteen erna is voor mij een raadsel. Want de honden laat ik apart tot de tijd gekomen is dat zij weer bij elkaar kunnen en het onder toezicht goedmaken met elkaar. Maar wat moet ik tussentijds doen? Helemaal niets doen voelt voor mij machteloos, en dat machteloze is juist wat ik niet moet voelen om deze gevechten helemaal te stoppen. Ik weet waar de gevechten vandaan komen, en dit gebeurd haast niet meer. Maar helemaal voorkomen kan denk ik niet, en dan zou ik toch heel graag willen weten wat ik precies op de seconde moet doen nadat ik beide honden apart heb gezet. De Stafford laat ik nu steeds alleen in de keuken, omdat zij meer behoefte heeft aan haar eigen "persoonlijke" omgeving en hier het meest aan heeft om bij te komen na haar woede aanval. Dus ik geef mijn Canario dan gewoon aandacht, vanuit het oogpunt dat deze vele jaren ouder is en ook niet meer zo gezond. Bovendien is zij geen beginner van het gevecht. Doe ik dit wel goed?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
6 jaar geleden
Je laat ze het goedmaken met elkaar? Blijkbaar lukt dat toch niet goed als het steeds weer vechten wordt. Wat een stress, voor de dieren maar ook voor jou. Laat je ajb niet verleiden tot tips uit de koker van die zgn mexicaanse hondenfluisteraar (ben z'n naam even kwijt), maar haal er een ervaren gedragstherapeut bij.
tinus1969
6 jaar geleden
Honden 'maken het niet goed'; het gaat om rangorde en wie de baas is.