Mijn hond heeft jeuk, heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Mijn hond Sientje, een 13-jarige boerenfox teefje heeft al een tijdje last van jeuk op haar rug vlakbij de staart, we dachten eerst aan vlooien, maar na een paar maanden blijft de jeuk. We hebben haar gekamt en haar huid bekeken, maar we zien niks en de huid is niet erg rood, misschien door het bijten?

We hebben haar ook op ander voer gezet, ze eet geen brokken/alleen nat voer (misschien is dat het?)

We weten het nu niet meer en worden een beetje wanhopig.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Erna55
6 jaar geleden
Bezoek de dierenarts.
Z512099
6 jaar geleden
Ben je absoluut zeker dat ze geen vlooien meer heeft?
Ivana
6 jaar geleden
Kan ook komen van verstopte anaalklieren, Ze kan er dan zelf niet bij en gaat ter hoogte van haar staart bijten. Ga toch naar de dierenarts, het beest wordt gek van de jeuk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
echt naar de dierenarts gaan; jeuk is erger dan pijn!
paulus811
6 jaar geleden
Wanhopig zijn en niet op het idee komen om naar een dierenarts te gaan. Soms kan ik mensen echt niet volgen.....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
helemaal mee eens, paulus811!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn hond had ook jeuk boven zijn staart, we zijn naar de dierenarts gegaan en toen bleek de jeuk te komen door verstopte anaalklieren.. misschien is dit ook bij jou hond het geval. Ik zou toch maar even langs de dierenarts.
Ivana
6 jaar geleden
@Animeworld.. Ja, dat schreef ik dus al!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@gast115408 Wil je ons nog even vertellen, wat er precies aan de hand was?
Ben je nog naar de dierenarts geweest? Wat is de uitslag?

Antwoorden (1)

Reden van jeuk kan bv zijn: vlooien en in dit geval op die plaats - anaalklieren

Als er iets anders is aan je dier, gedrag , moet je eerste gang toch echt naar de dierenarts zijn, beter niet zelf dokteren.
---------------------------------------------------------------------------------------------

Wanneer je ervaring hebt met dieren , in dit geval een hond , weet je bepaalde dingen. Hoe? omdat je je daar ooit! in verdiept hebt of omdat je je leven lang al dieren in (ook ouderlijk) huis hebt gehad, dus ervaring.

Nou weet ik natuurlijk niet of je jouw geliefde 13 jarige Stientje nog niet lang in huis hebt, dat schrijf je niet, maar een tijdje is in dit geval al een PAAR MAANDEN!!

Hoe zou jij je voelen , beste Gast , wanneer je zo veel last hebt en je kunt er zelf niet bij? of er wordt gewoon niet (goed genoeg) naar gekeken? of alleen gekeken, want kammen en de huid bekijken ... dat helpt niet echt.

Gelukkig stel je hier een vraag (prima!). Op ander voer zetten heeft alleen maar zin als dat de oorzaak is.

Ga z.s.m. BEL NU - naar de dierenarts. Sommige dierenartspraktijken hebben avond-spreekuur. Doe het echt zo snel mogelijk, jeuk is vreselijk. Stientje kan er niet bij of het eindeloze krabben helpt i.i.g. niet, dat kunnen we wel stellen. Niets zien is niet hetzelfde als 'er is niks' en ja ook het bijten kan de oorzaak zijn van 'niet erg rood'.

Zijn er geen vlooien of teken te vinden? Dan kan de dierenarts een afkrabsel van de aangetaste huid onderzoeken. Hierbij zoeken ze naar de aanwezigheid van jeugdschurft (Demodex), vachtschurft (Cheyletiella parasitovorax), herfstmijt (Trombicula autumnalis) of schurftmijt (Sarcoptes scabiei). https://huisdierentips.nl/hond-heeft-jeuk

O.a. vlooien, mijt, schurft, schimmel, voedselallergie en vlooienspeeksel is allemaal mogelijk!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Z512099
6 jaar geleden
+ en zeker een oudere hond moet je goed opvolgen, dus.... tot vervelens toe: naar de dierenarts!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Merci, Z512099! Ja, dat vergeet ik nog te schrijven!
Op een gegeven moment is het verstandig om voor je oude(re) hond of kat minstens ieder jaar een 'senioren' check-up af te spreken bij de dierenarts. Oude(re) dieren krijgen , net als mensen , kwaaltjes en daar moet op tijd naar gekeken worden. N.B.
Of er iets is kan een dier niet vertellen, wij mensen moeten dit zo snel mogelijk onderkennen en attent zijn hierop. Zo ben ik bv ook in het leven van mijn 22 jarige kat wel eens voor niets gegaan, het zij zo. Beter dat dan ... precies.