Kat scheurt karton, waarom zou hij dat doen?

Mijn Oosterse Korthaar kater scheurt stukjes van kartonnen dozen. Het is niet ernstig ofzo. Hij eet het niet op. Maar hij kan heel geconcentreerd een poos een doos onder handen nemen, en dan ligt er een deksel in snippers naast de doos.
Ik vraag me af waar dit "hondengedrag" vandaan zou kunnen komen. Er mankeert niets aan zijn gebit.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
9.4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Je weet dat er ook krabplankjes zijn van karton, in allerlei vormen? Zal hij vast ook leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh ja, ze hebben een hele mooie van, de audit van "cat on".

Het beste antwoord

Hij verveelt zich wellicht, en het geeft hem iets te doen. Het geeft een spannend geleid, en wellicht komen er interessante geuren vrij bij het scheuren.
Als je kat zich mogelijk verveelt: geef hem dan, naast zo nu en dan een verse doos, ook wat voerpuzzels, eventueel zelfgemaakt. Ook die kan je van karton maken, zoals van wc-rollen of eierdozen, of schoenendozen enz.

En verder moet je niet overal een diepere oorzaak achter vermoeden. Ook katten zijn kleine persoonlijkheidjes, en de een vindt dit leuk, en de ander dat.
Rieneke1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geur en geluid, heb ik niet aan gedacht. Met voerpuzzels wacht hij tot de andere kat de brokjes eruit haalt en eet ze dan gauw op.
Ivana
6 jaar geleden
Mijn Blauwe Rus leest de krant, maar dat doet ze per letter, dus eerst kleine stukjes scheuren :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste antwoord, omdat ik denk dat de reuk van het karton een rol speelt. Hij versnippert alleen "zacht" karton. En dat ruikt anders dan stevig karton heb ik ontdekt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Elke doos wordt, met name door mijn ene kat, onderhanden genomen. Hij kruipt erin, krabt het stuk etc...:-)
Ook in tassen kruipt ie in..:-)
Rieneke1
6 jaar geleden
Flevoboy1970, het is katten eigen om in kleinere dingen te willen kruipen. Katten zijn naast roofdieren ook prooidieren. Zo'n holletje is een goede uitvalsbasis, maar je bent er als kat ook veilig voor grotere dieren die het op je voorzien hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
katten verstoppen zich inderdaad graag in kleine ruimtes. geef ze een gigantische klimtoren met allerlei mogelijkheden en holletjes; gaan ze liggen slapen in de doos waar de klimtoren in zat, om hem daarna te molesteren!
ik begrijp dat je nog een kat hebt. kunnen ze het goed met elkaar vinden?
anders zou het misschien frustratie kunnen zijn?