wat moet je doen met een konijnenhok doen als je konijn dood is en je een nieuw konijn wil?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Niks doen en geen konijn nemen. Konijnen zijn groepsdieren die alleen verpieteren.. Als je twee konijnen wil zorgen voor voldoende ruimte (ren erbij) en het hok goed ontsmetten.

Antwoorden (3)

Ik raad je aan om het hok erg goed schoon te maken, voordat je, je nieuwe konijn erin zet. Dit is namelijk hygiënisch. Misschien heeft je vorige konijn een ziekte gehad en je wilt niet dat je nieuwe konijn dat ook krijgt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het konijn net dood is, zou ik het goed schoonmaken en daarna desinfecteren met Halamid ( verkrijgbaar bij Welkoop of Boerenbod, of Dierenarts )
Als het konijn al langere tijd dood is ( meer dan 6 weken ) dan kun je na schoonmaken waarschijnlijk een nieuw konijn er ook zo weer inzetten.

Als je echt zekerheid wilt dat er geen besmettelijke kiemen van het dode konijn via het hok naar een nieuw konijn overgaan, dan het hok eerst goed reinigen met een ontvettende zeep, daarna schoonspoelen vervolgens desinfecteren, en als het middel meerdere uren ingewerkt is dan weer afspoelen met ruim water en het hok laten drogen.

De meeste desinfectie middelen werken niet op organische stoffen, lees mest resten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel erg goed reinigen.
Als een konijn in een nieuw hok komt en hij reikt dat hier eigenlijk een ander konijntje woont of heeft gewoont dan voelt hij hem niet op zijn gemak. Het is eigendom van een ander en hij kan er niet weg.