Hier spelen twee zaken mee: allereerst zijn katten niet alleen roofdiertjes, maar ook vrij kleine prooidieren, en dit laatste bepaalt dan ook een groot deel van hun gedrag.
Verder zijn katten extreem territoriale dieren, voor wie het van groot belang is controle over hun omgeving te hebben.
Wie katten heeft weet dat ze al ernstig van de leg kunnen raken als je de bank in een andere hoek zet, of een nieuw meubelstuk aanschaft. Tel daar dan bij op de schrik van het onbekende, want het wordt heel grappig gevonden de komkommer heel sneaky achter de kat te leggen die rustig zit te eten bijvoorbeeld. Daarbij is een komkommer een vrij groot voorwerp, en zou bovendien associaties met een slang op kunnen roepen.
Rieneke1
6 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Katten zijn niet veel angstiger voor komkommers dan het neefje de augurk. Katten zijn instinctief op haar hoede bij onbekende voorwerpen zoals bepaalde slangen/spinnen. In de gedomesticeerde wereld vallen dus komkommers en augurken hier ook onder. Ik moet hierbij opmerken dat katachtigen in normale(natuurlijke) omstandigheden een vrij solitair leven leiden, het is daarom al een hele opgave om onder de mensen te zijn die van nature uiterst sociaal bewogen zijn, dus zijn deze harige vrienden totaal flabbergasted als zo’n twee potige ineens een komkommer in hun "vertrouwde" habitat neerlegt, of onder het bankstel laat verschijnen. Omgekeerd spring ik ook mijn lengte omhoog als een Ocelot / Lynx mij bij de enkels grijpt in de jungle.

Overigens heb ik een deense dog gehad die altijd blafte tegen een stuk brie, geen port salut, of stilton, of pecorino… alleen brie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Onze katten leiden in natuurlijke omstandigheden een tamelijk sociaal leven, mits er voldoende voedselbronnen aanwezig zijn. De vrouwtjes en hun vrouwelijke nakomelingen kunnen grote kolonies vormen, waar de mannetjes ook in verblijven tot ze zo'n 1 1/2 jaar zijn. Sommige katers blijven er zelfs gewoon. Daarnaast vormen sommige katers die uit de kolonie vertrokken zijn groepen. Alleen jagen doen ze solitair. Verder heeft het al dan niet groepsdier zijn invloed op de manier waarop ze met soortgenoten omgaan, niet op de relatie die ze met een mens kunnen hebben (of niet).
Katten zijn niet bang voor komkommers. Ze zijn bang voor de plotselinge verandering in hun omgeving. Meestal zie je een kat schrikken van een komkommer als deze voorzichtig achter hem wordt gelegd. De kat schrikt dan als hij de komkommer ziet en de situatie die hij heeft opgeslagen voordat hij rustig ging zitten opeens veranderd is. Die verandering zou gevaarlijk kunnen zijn en dus schrikt hij op.

Als hij echt bang zou zijn voor komkommers zou hij ook schrikken als hij er een uit de boodschappentas zou zien komen. Hij zou dan bang onder de tafel gaan zitten.

In zo'n filmpje te maken waarin een kaart schrikt kan je waarschijnlijk ook
iets anders gebruiken dan een komkommer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Katten komen oorspronkelijk uit landen waar slangen leven. Een Kommer heeft de vorm van een slang. Het is katten hun instinkt om weg te rennen van slang vormige dingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Dus dan zijn ze ook bang van een tuinslang? Heb mijn hele leven katten gehad en geen enkele was bang voor de tuinslang die op de grond lag.