Hoeveel kan een Shetlander houden?

Ik heb een Shetlander van ongeveer 1 meter en is nogal pittig. Ik vroeg me af of ik nog op haar kan rijden( een kwartier per week ongeveer met 10 min stap en 5 min draf zonder zadel) ik ben 170 cm en 50 a 51 kg en 13 jaar

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10.8K

Antwoorden (2)

In werkelijkheid kan een Shetlander maximaal 20 procent van zijn eigen gewicht dragen, anders krijgt de pony op last van de gewrichten in zijn rug, dit kan gevaarlijk zijn. Niet alleen gewicht is belangrijk, maar ook de lengte van de ruiter. Als de ruiter te lang is, kan dit ook heel lastig zijn voor de pony want hierdoor breng je hem of haar uit evenwicht.
fremar
7 jaar geleden
Er is niet één vast gewicht of één vaste lengte voor het berijden van een pony (voor geen enkel pony/paard trouwens)
Een Shetlander mag maximaal 20% van zijn eigen gewicht dragen zonder kans op schade aan rug en benen.
Als je niet weet hoeveel je pony weegt dan kun je dit eenvoudig uitrekenen met behulp van deze site door twee maten in centimeters te nemen.
Meet de borstomvang, dus de omtrek van de borstkast van het paard over de schoft en achter het voorbeen.Meet de lengte van het paard van de voorborst (boeggewricht) tot de zitbeensknobbel.
http://wormbestrijding.nl/wormbestrijding-bij-paarden/gewichtsbepaling-paarden/

Een normaal gebouwde pittige Shetlander met een stokmaat van ongeveer één meter weegt ongeveer 210 kilo. Reken zelf maar uit: 210 kilo x 20% = 43 kilo het maximale gewicht wat een pony van dat gewicht mag dragen. Met het maximale gewicht van 250kilo is 50kilo voor de ruiter al het maximale gewicht.

Te lang is moeilijk te berekenen omdat de lengte van de benen bij een persoon in de groei niet altijd dezelfde verhouding heeft met het bovenlichaam. Wanneer je met je hakken onder de buik komt en misschien zelfs tot de knieën dan kun je er vanuit gaan dat je echt te lang bent.

Alleen te lange benen is niet zo bezwaarlijk bij een kwartiertje per week, maar je leert jezelf een verkeerde houding en hulpen aan, deze zijn zeer moeilijk weer af te leren.
Als de meeste lengte het bovenlichaam betreft zal de pony moeite hebben om in balans te blijven en daardoor steeds uit evenwicht raken, lijkt dronken qua beweging. Dan kan zelfs één kwartiertje per week al funest zijn voor de pony.

Met de maten en gewichten die je opgeeft ben je echt te zwaar.
Wat de lengte betreft lijkt mij 1.70 van de ruiter op een paard met een stokmaat van één meter ook te lang.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooi antwoord weer Joandarc. Net als de vraag van vorige week over de D-pony vind ik dat vraagsteller zelf ook wel kan weten dat het niet meer kan. Behalve te zwaar, is een lengte van 1.70 ook te lang. Dan kun je met je hakken remmen bijna.
Wees dus lief voor je shet en doe het niet Riekjeneedshelp!
Als je eerlijk bent kun je dat zelf ook wel weten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze meisjes (ook jongens hoor) zijn zo aan hun pony gehecht dat eerlijk naar jezelf kijken bijzonder moeilijk is. Zij zien wat zij willen zien (Wie niet).
Meestal zijn zij ook net te klein om het hele plaatje met behulp van de spiegels in de binnenbak te kunnen beoordelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in. Het is ook heel jammer als je niet meer op je pony past. Maar ook jammer dat profs of andere paardenmensen anderen er niet op aanspreken als het niet meer kan.