Waarom letten mensen niet goed op hun honden?

Ik ga graag met mijn hond fietsen en het overkomt me dan regelmatig dat er dan ineens een loslopende hond(van een erf)op me af komt stormen.Laatst hoorde ik ineens achter me een enorm gehijg,kwam er een reuzehond achter ons aan.Ze was gelukkig lief.Ook honden van mensen die (zogenaamd)zonder riem mee kunnen lopen,stormen vaak op me af.

Toegevoegd na 18 seconden:
http://www.idodogtricks.com/index_flash.html

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OEPS!

Het beste antwoord

Ik fiets ook altijd met de hond. Als je hem/haar goed hebt getraind is dat een feestje voor baas en hond en heel gezond voor de spieropbouw.

Dat mensen niet op hun honden letten is omdat ze vergeten de band met hun honden op te bouwen. Ze vergeten ze op te voeden. Ze denken dat honden, die hun eigen gang mogen gaan, gelukkiger zijn. Ze hebben misschien geen idee van het gevaar dat het kan opleveren.

Geen rekening houden met andere weggebruikers (of ze lopen, fietsen of autorijden) is a-sociaal gedrag.
Tot slot: er zijn zoveel mensen die eigenlijk helemaal geen hond zouden moeten hebben!

Veel plezier met het fietsen, het weer knapt ook wat op. Genieten dus!
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+Inderdaad.

Andere antwoorden (2)

Het blijven levende wezens met een willetje, dus je kunt ze niet altijd exact laten doen wat je zelf wilt.
Wel ben ik er voor om in een situatie die het vereiste (langs een drukke weg bijvoorbeeld) je hond aan de lijn te houden. Maar ja, ze kunnen altijd ontsnappen en dan heb jij als verkeersdeelnemer ook de verantwoording om op te letten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gaat fietsen met je hond neem je een enorm risico.
Als jouw hond een vreemde aktie uitvoert kan je heel hard vallen.
Dat kan bv al als ie een poes ziet. Ik ken iemand die daarmee ernstig knmieletsel heeft opgelopen...met de knie op de stoeprand terecht gekomen.

Wat je vraag betreft: Ja , honden doen vaak dingen wat eigenlijk in mensen ogen niet zou moeten kunnen. Loslopende honden zijn ook een ramp voor jonge kinderen.

Een (waak) hond op een erf dient mi. zo getraind te zijn dat ie het erf nooit af gaat...hier in twente zie ik wel eens een witte lijn (band) over de ingang van het erf hangen en de honden passeren die inderdaad nooit...de wel opgevoede dus...maar dat neemt niet weg dat een meegevoerde hond toch kan schrikken van de hond die precies naar die lijn stuift, en je eigen hond je dus toch omvertrekt.

Verhaal van eventuele medische schade kun je dan vergeten want het is je eigen risico dat je gaat fietsen met de hond aan de lijn.

Probeer je hond dus zodanig te trainen dat ie vlak achter je aan loopt als je fietst (nooit voor je uit want de "roedelleider" dient de richting te bepalen) en zonder lijn (mits dat in die omgeving mag) of anders een hele lange uitrol lijn zodat je nooit een onverwachte ruk krijgt.