Moet ik mij zorgen maken om mijn kitten?

Ik heb sinds zaterdag een kitten gekregen van 4 maanden oud. Hij is heel speels en zeer aanhankelijk. Hij speelt heel veel en kan wild zijn doordat hij matten verschuift.. Hij bijt en speelt zelfs met mijn proper kleren (heb nog geem kleerkast) en sokken. Hij durft me soms aan mn been aan te vallen of me te bijten. Hij komt bij me slapen en geeft heel soms kusjes. Toen ik thuis kwam op een middag had hij snoep met de verpakking opengekrabt en een zak brood opengebrabt. Moet ik mij zorgen maken en zijn er ook tips?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

zorgen maken waarover? dat hij brood gegeten heeft?
Je moet wennen aan het leven met een kat, dus zorgen dat alles waar hij niet bij mag buiten bereik is, in een kast of afsluitbare doos. Verder moet je hem leren dat dingen niet mogen. Zit hij aan je kleren, oppakken en ergens anders zetten, en een kort bevel geven zoals "foei". katten zijn ondernemend maar je kunt ze wel wat leren. En jonge katten zijn heel erg ondernemend. En het zijn net kleine kinderen, als je ze niet duidelijk maakt dat iets niet mag, blijven ze het doen. En nu is het nog grappig als hij ergens aan zit, maar als jet je beste trui, of nieuwe schoenen zijn is het niet leuk meer, maar de kat kent geen verschil tussen oud en nieuw. Geef hem dus zijn eigen speelgoed, en laat de rest uit de buurt.
7 jaar geleden
Je hebt nog maar net een kitten, voor de eerste keer lijkt het.
Ieder jong dier is speels en soms wild en met of zonder eigen speelgoed zijn alle spullen , ook kleding bv , goed om mee te spelen.

Hij valt je aan (!?) been of bijten en hij bijt een verpakking open snoep en brood? Nou dat is geluk, volgende halte is de gordijnen of de vitrage of de lamellen of de bank, ik noem maar iets, kan allemaal.

Als je je hier zorgen over maakt, hoeft niet hoor, dit is kittengedrag en als je alles toelaat, blijft het doorgaan, als je dingen onbereikbaar opbergt gaat het al beter.

Een oplossing zou zijn om een vriendje erbij te nemen.
Ga naar het asiel en zoek een leuk ander katertje uit zodat je katje daar mee kan spelen, ipv je spullen. (Ook een paar balletjes of zelfs een propje papier en een hengel met een muis eraan zijn speeltjes waar jij met hem mee kunt spelen.)
Afgezien van al die spullen, is het al veel beter om je lieve katje niet de hele dag alleen te laten. Het is een jonkie en veel mensen hebben niet door dat alleen maar alleen is, al zijn er genoeg volwassen katten die heel graag alleen zijn, geldt dit toch niet voor kittens.

Nee zorgen hoeft niet , maar een 'broertje' er bij is vele malen beter.

Toegevoegd na 13 minuten:
De eerste tip is : lees je in. Ga naar de bibliotheek en zoek een goed boek over katten. Lees en verbaas je hoeveel er te lezen valt over deze prachtige dieren.
Wat heel belangrijk is , is de waterbak , eetbak en de kattenbak.
Deze mogen NIET naast elkaar staan. Dit is volkomen tegennatuurlijk, dus zelfs eet- en waterbak tegen een andere muur , wel in dezelfde kamer hoor (meerdere waterbakken is beter). De kattenbak echter moet elders een plekje krijgen. De een zet deze in de gang, of onder de trap of in de badkamer. Waar het makkelijk bereikbaar is voor je katje en voor jou natuurlijk. Je zult de bak 2 x per dag willen ontdrollen en het vochtige grit eruit scheppen, zodat je katje niet naast de bak gaat plassen (kat wil niet op vieze bak!)

Weet niet wat je te eten geeft en is ook afhankelijk van je inkomen , ja toch wel , maar goedkoop kattenvoer (nat of droog) uit de supermarkt is niet zo geweldig als voeding. Het is vaak meer vulling (tarwe) en dat is helemaal niet goed voor een kat. Er is wel goed voer, maar dat is iets duurder, laat je goed informeren en dan niet bij een dierenwinkel waar ze graag aan je verdienen. Zoek maar een kattenforum online met ervaringsdeskundigen, die helpen je graag.

-2- Ook nog heel ... in reacties
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-2- Ook nog heel belangrijk is hoe vaak je een kat te eten geeft.
Veel mensen geven 2 x per dag. FOUT een kat heeft een heel klein maagje en eet daarom de hele dag door. Je kunt het niet , wat sommige mensen wel doen , vergelijken met leeuwen bv, deze vangen een prooi , eten en de volgende dag weer. Echter na een goede jacht eten ze soms voor meerdere dagen tegelijk zodat ze als het de dag er na slechter gaat ze niet gelijk honger hoeven te lijden. Een leeuw kan wel 20 tot 30 kilo vlees in 1x op dat is meer dan aan halve koe maar daarna eet hij 3 dagen niks meer. http://leeuwen.weebly.com/de-jacht.html Een kat, laat staan jouw kleine kitten, MOET de hele dag eten ter beschikking hebben staan ..en water ook , in meerdere bakken op verschillende plekken/kamers. Als je nog vragen hebt @Laura , stel ze gerust, geen probleem.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Jodokus Ik ben het voor het grootste deel met je eens. Behalve het deel "neem een tweede kat erbij" Ik heb laatst die documentaire gezien op NPO2 "Het verborgen leven van de kat"
Daarin word juist aangetoond dat dit geen goed idee is. Behalve als je twee kittens uit hetzelfde nest tegelijk neemt.
Omdat deze door mama hetzelfde zijn opgevoed. Er waren gezinnen bij die meerdere katten in huis hebben en ze dachten dat alles koek en ei was tussen de katten onderling. Totdat 's nachts de verborgen camera aan ging. Toen zagen ze dat dit helemaal niet zo was. Ik ben er achter gekomen dat het bij ons thuis net zo is tussen onze twee schatjes. De poes word met regelmaat echt geterroriseerd vooral 's nachts. Als wij liggen te slapen. Dan slaat de kater toe. Hij zoekt haar op. Gaat haar dan staan aanstaren en vliegt haar dan aan. Dat doet hij niet als we wakker of in de buurt zijn. Ze mag nergens lekker liggen hij jaagt haar overal weg. Ik houd ze nu gescheiden van elkaar als wij gaan slapen of van huis gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar heb je een punt @HeerV, sommige katten, dit schrijf ik ook, zijn zeker liever alleen, maar de beste match is twee broertjes uit hetzelfde nest, dat klopt, al kunnen twee jonge katjes het best samen vinden.
Vergat ik te schrijven, ja, dank zij jou staat het hier nu toch.:)
Rieneke1
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, nestgenootjes gaan het beste samen, maar ook niet-nestgenootjes kunnen dikke vriendjes zijn. Katten zijn geen solitaire dieren, maar als ze (te) vroeg uit het nest worden gehaald en vervolgens lang alleen moeten leven als binnenkat, dan raken ze sociaal gehandicapt en kunnen ze niet meer samenleven met een kat. Triest. Verder zijn katten net als mensen: je moet een goede match maken. Dus geen peuter bij een opa zetten, geen zelfverzekerde kat bij een verlegen exemplaar enz.