welk soort poes is dit?

Staat hoog op haar pootjes. Pootjes bijna dubble zolang als mijn britse korthaar groene ogen lange spitse oren lange staart

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Castle
7 jaar geleden
Mooi beestje.

Antwoorden (2)

Er zou wat oosters in kunnen zitten. Al vind ik de foto's niet heel duidelijk. Ik heb zelf een katje dat overduidelijk oosters bloed heeft, maar dat maakt een kat nog geen raskat.

Meestal worden HTK-katten - die eigenlijk geen ras hébben, het is het katten-equivalent van de vuilnisbakkies bij de honden - aangeduid als Europese korthaar. Eigenlijk niet juist, want de Europese korthaar is daadwerkelijk een ras, maar meestal begrijpt men dat je daarmee een kat bedoelt die niet voldoet aan één of andere rasstandaard. Bij het asiel hadden ze mijn oosterse prinsesje ook zo geregistreerd op haar chip. Als ik dat zelf had moeten doen zou ik haar als 'mixed race' of 'onbekende kruising, oosterse bouw' of iets dergelijks hebben genoteerd. Zoiets zou je ook kunnen zeggen van jouw poesje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op zich is het een huis-tuin-keukenkat. Maar er is natuurlijk de mogelijkheid dat ze van betere kom-af is!
Te oordelen naar haar groene ogen, grote oren en (wat ik zie) mysterieuze blik, zou ze af kunnen stammen van een Blauwe Rus. Ook de daarbij behorende lange poten (achter langer dan voor?) zou daar op kunnen wijzen.
Maar spring nou geen gat in de lucht, het is absoluut niet duidelijk of het zo is en ten tweede, het heeft geen enkele waarde. Alleen voor jou is het misschien leuk om met deze gegevens iets over de Blauwe Rus (Russisch Blauwe Kat) te lezen en te vergelijken of ook het karakter overeenkomt. Dat karakter is namelijk heel bijzonder.
Zoek dus verder op internet.
Ik bezit een Blauwe Rus en ben er dol op, meer dan op alle andere rassen die ik heb gehad.
Ivana
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is inderdaad een mogelijkheid. In elk geval zijn we het eens over de wat oosterse bouw, maar daar valt veel onder natuurlijk. We kunnen er waarschijnlijk in elk geval wel achter komen of dat oosterse meer richting blauwe rus of richting siamees gaat (al delen die natuurlijk ook deels hun afkomst) met een simpele vraag:
VS, is 't een krijsert, of praat ze alleen zachtjes? (lol)
Ivana
7 jaar geleden
De Blauwe Rus is niet verwand aan de Siamees. De Blauwe rus is wel met de Siamees gekruist geweest omdat er te weinig Blauwe Russen waren. Maar gelukkig hebben ze alle karaktertrekken van de Siamees er weer uit kunnen fokken. De karakters verschillen erg veel.
Er is ook een groot verschil in karakter tussen en oude en de nieuwe Siamees, maar dat voert te ver. Vroeger de oude Siamees gefokt, die stil en zwijgzaam was. De nieuwe spitse is een schreeuwerd.