Hoe train je 1 duif?

Ik heb een duif gevonden.
Gelijk mee naar de dierenarts gebracht.Hij/zij had groene poep omdat hij/zij al waarschijnlijk 2 weken bijna niets heeft gegeten.
Ook is die helemaal uitgemergeld.
Nou zei de dierenarts dat die waarschijnlijk 2 a 3 maanden oud is. en een fokker hem buiten heeft gedaan, dit omdat hij/zij wel hand tam is en lijkt helemaal niet bang ( kan ook zijn omdat die zo uitgemergeld is dat hij/zij niets doet)
Hij/zij is niet geringd maar ik weet niet of dat pas na 2/3 maanden gebeurt??

Maar dus, ik houd de duif koop er ( als hij/zij weer helemaal beter is) een andere duif bij.
Hoe train/melk je ze zodat ze bij je blijven, ze houden van vliegen maar ik durf ze dadelijk niet los te laten.
Hoe hoe hoe hoe doe je dat ??

Alvast bedankt !!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K
jc54
7 jaar geleden
Duiven worden doorgaans geringd als ze een week oud zijn. Dus als dit een gefokte duif is, dan was ze zeker niet bestemd voor de wedstrijdsport.
En één duif trainen.........wat wil je er mee?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik wil niet dat hij/zij terug gaat naar zijn eventuele vorige huis, want dan wordt zijn/haar nek omgedraait.. Ook wil ik dus 1 duif erbij kopen (zoals in mijn uitgebreide beschrijving staat) als hij/zij weer op krachten is. In de tussen tijd wil ik graag weten hoe ik (alvast) de ene duif kan "trainen" zodat ik dadelijk niet een hok en duiventil heb gebouwd/gekocht en beide duiven weg zijn gevlogen.
Dit is een project wat is komen aanvliegen, letterlijk. En ik wil weten hoe ik de eerst komende weken vooruit moet. Ik heb namelijk een hondenopvang en het is zomervakantie en ontzettend druk, dus ik wilde even snel wat basis dingen weten zodat de geïnvesteerde kostbare tijd niet verspild raakt of is geweest. Groetjes Elke

Antwoorden (1)

Duiven worden kort nadat ze uit het ei komen geringd, anders past de vaste voetring niet meer om de tenen heen. Dan worden duiven soms na enkele maanden losgelaten om te zien of ze terugkomen van een korte afstand. Als ze niet terugkomen worden ze verder niet opgehaald en hongeren ze uit. Dat zal met deze duif ook het geval zijn.
Ook jonge duiven met vaste voetring die door de fokker op proef worden losgelaten op een paar kilometer van huis en de til niet meer weten te vinden, worden ook niet opgehaald als je ze aanmeldt. Ze zijn dan z.g. waardeloos voor de wedstrijden. Niet erg diervriendelijk.

Je hoeft ze niet te trainen. Je moet ze gewoon een paar weken in het hok houden en goed voeren, deze zeker. Deze moet eerst op krachten komen. Daarna laat je de duif uit het hok maar vlak voordat je hem/haar gaat voeren. Dan zal hij gewend zijn en komen op het rammelen met het voerblik. (Dat rammelen moet je eigenlijk altijd even doen in de tijd dat je hem ophokt en dan herkent hij het geluid bij loslaten.)

Later zou je een aanvliegplank moeten hebben met drengels, dat is een soort klapdeurtje van metalen spijltjes wat maar naar een kant open gaat zodat ze wel terug in het hok kan, maar niet meer naar buiten.
Koop eens een boekje over het houden van duiven en ga aan de slag!
Ivana
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Oke zal ik zeker doen, is het noodzakelijk om snel een andere duif erbij te zetten ( zoals bij bijv. papegaaien die kunnen totaal niet alleen zijn) of kan dat nog een paar weken wachten ? Ook heb ik voor hem/haar duiven geluiden op staan , ik weet niet of dat helpt :P
En nog een laatste vraag. Wat is voor nu een goede (tijdelijke) afmeting voor een kooi, mag hij/zij al (als die dat kan) vliegen of eerste weken niet of?
Dan kan ik deze dagen vooruit dan kan ik me er daarna goed in verdiepen.
Ik heb namelijk een hondenopvang en t is vakantie tijd dus ontzettend druk,maar wilde hem/haar wel redden ( ook van de honden... )
Groetjes Elke
Ivana
7 jaar geleden
Het beste kan je hem houden in de kooi die later zijn verblijf wordt. Maar als je die nog niet hebt, kan hij ook in de maat van een grote hondenbench. Weet alleen niet of de spijlen niet te ver uit elkaar staan voor en duif, maar die maat is goed om hem twee weken in op te bergen. Later moet je hem dan wel twee weken in de uiteindelijke kooi vasthouden. Nee, een tweede duif is niet direct nodig, maar praat dan wel af en toe met hem, dan wordt hij snel tam en aan mensen gewend.
De meeste honden jagen niet op duiven.