Hoe leer ik mijn papegaai het bijten en schreeuwen af?

Ik heb mijn papegaai(florke) al meer dan een jaar maar de laatste tijd schreeuwt en bijt hij veel hij is nu 2 jaar oud en ik weet niet hoe ik hem het bijten kan afleeren ik heb wel een gehoord dat je hem gewoon moet negeeren maar het lukt me echt niet om mijn hand stil te houden terwijl hij probeert mijn vinger af te bijten ik heb ook wel eens gehoord dat waneer hij bijt je hem een tik op zijn snavel moet geven maar hij is snel en zodra ik dat doe bijt hij voor dat ik bij zijn snavel ben zijn er geen makelijkeren manieren om hem het bijten af te leeren?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.1K
Rieneke1
7 jaar geleden
Wie weet verveelt het dier zich de tandjes. Dit gedrag afleren is dan puur symptoombestrijding. Verdiep je eens in de diverse manieren van verrijking voor de vogel. Het is een zeer intelligent en sociaal dier, dus behandel hem liefst ook als zodanig.

Het beste antwoord

Eigenlijk moet je een papegaai net zo opvoeden als een peuter : negeren als hij (negatieve) aandacht probeert te trekken (want dat is het) en wegzetten / afleiden / time out als dat te gevaarlijk of onmogelijk is door destructief gedrag.

Op de diverse papegaaienfora zijn ze het er niet altijd allemaal over eens, maar een "time out-hooi" schijnt goed te kunnen werken. Papegaaien zijn verhipte intelligent, en kunnen snel genoeg leren dat hun time-out het gevolg van hun gedrag is.

Die time-out kooi is natuurlijk niet zijn eigen kooi ; daar moet hij zich thuisvoelen. (Net zoals je een kind niet voor straf naar de eigen kamer stuurt waar ze veilig moeten zijn). Gewoon een saaie kooi met een stok en meer niet.

Belangrijker nog natuurlijk om geschreeuw om negatieve aandacht te voorkomen, is zorgen dat hij genoeg positieve aandacht krijgt. Een papegaai is tenslotte een gezelschapsdier, en geen decoratie. Daar gaan mensen nog wel eens de mist in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb even informatie voor je opgezocht, want van straffen en isoleren leren grijze roodstaarten niets. Je moet ze met respect en vaste regels behandelen, maar niet onderdrukken. Met anderhalf jaar begint de pubertijd die ongeveer twee jaar duurt. In die tijd moet je geen vergissingen maken anders verstoor je de onderlinge band. Lees deze link goed door : http://www.papegaaienadvies.nl/puberteit-grijze-roodstaart/
Ivana