Eten katten bedorven vlees?

Ik heb eens gehoord dat als je twijfelt of vlees nog goed is dat je dan een stukje aan de kat moet geven. Als hij het niet eet dan is het bedorven.

Nu had ik nog bloedworst liggen. Tht 11 april. Dus ik kijk in de verpakking zag er nog goed uit. Geur was ook prima en de kat was aan het schooieren. Dus ik heb hem een stukje gegeven. Hij verslond het direct. Ik heb de rest zelf opgegeten en het was nog prima in orde.

Maar als het nu bedorven geweest was. Had de kat het dan ook gegeten?

8 jaar geleden
7.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Mijn kat kwam tijdje geleden met dode vogel thuis en begon die op te eten. De vogel was al even dood en stonk echt al, en hij at vrolijk door. Moest het echt uit zijn bek trekken met tuinhandschoenen aan.
Ivana
8 jaar geleden
Ooit doodziek geweest na eten in een super restaurant. Ik negeerde mijn hond, die weigerde een stukje 'mouton' aan te nemen, terwijl ze nog nooit iet geweigerd had. We hebben het geweten. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een super restaurant en super hond :)
Maar gezien de vraag, gaat het wat meer over poezebeesten ?
Hier aten onze honden nooit 'schaap', ook niet in poosje RAW food/barfen.
Mogelijk nog wel indien met meer smaakstoffen en snufje zout opgediend wordt, evt met wat frietjes als bijgerecht? :) Hier met mix van honden en katten , is er geen echte garantie of ze iets dat 'minder vers of verrot al is, nog wel gaan eten ;)
Ze kijken wel niet naar THT etc, maar de keuze lijkt mij eerder een mix van de primaire behoefte aan voeding, dan maagvulling, dan de "versheid" ?
Katten zijn kieskeuriger en ook minder consequent smaak; favo smaak brok en mbv tonijn of rund, kan spontaan maand verdwenen zijn :)
Best is denk ik ZELF ook ruiken en meedenken of iets nog goed is voor mens en dier ;)

Antwoorden (2)

Mijn ervaring met katten is, dat het echt aan de kat ligt.

Een van mijn katers was voor mij de 'graadmeter'. Als ik twijfelde aan iets en het eigenlijk in gedachte al weggegooid had, liet ik hem ruiken. Lichaamstaal zegt alles. Totaal ongeïnteresseerd en nog net niet 'menselijk' de neus dicht knijpend , maar wel de kop afwendend
of
met grote interesse blijven en wachten op een stukje ...want dit was toch wel erg lekker.. :-)

Ik denk eigenlijk dat het er ook van af hangt of in de natuur genoeg voedsel aanwezig is. "Honger" dus en gezondheid. Een ziek dier dat niet op jacht kan, zal eerder iets eten dat niet meer erg vers is, uit noodzaak dus.

Antwoord
Er is geen ja/nee antwoord op deze vraag.
Deze kater was mijn graadmeter, zodra ik twijfelde, bij mijn andere katten heb ik zo'n fijne neus niet bemerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Plus, omdat je er idd fijnproevertjes bij hebt. Honger speelt ook een rol, maar daar hebben onze huiskatten geen last van als het goed is.
Je hebt bedorven en bedorven. Wat voor de mens bedorven is, waar wij dus ziek van worden, hoeft voor de kat niet bedorven te zijn. Een kat heeft een veel sterkere maag, de zuurgraad in een kattenmaag is erg hoog.
Hoewel je ook onder katten enorme tut-hola's hebt, zijn ze dus geen betrouwbare graadmeter.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Sommige dieren zijn "NET mensen, en is geen goed peil op te trekken :)