Hoe voer ik mijn Bearded Collie van 11 jaar bij?

Hallo, Mijn Bearded Collie reu van 11 jaar weegt op dit moment 18,1 kg. Hij zou rond de 23 kg moeten zitten. Hij is nooit een grote eter geweest en nooit aan de dikke kant, maar nu wordt hij toch wel erg magertjes. We geven hem iedere avond een beker, dat is ongeveer 215 g. Eukanuba medium/senior brokken voor rassen tussen de 10 en 25 kg.

Iedere morgen krijgt hij een bruine boterham (gewoon omdat hij het lekker vind ;-) en tussendoor af en toe een paar hondenkoekjes.

Nu is mijn vraag voer ik te weinig? Of moeten we hem bijvoeren? Zoja, wat is de beste manier

ps. Hij is vorige week bij de dierenarts geweest om zijn tanden schoon te maken, toen bleek dat hij een 5 rotte tanden had. die zijn getrokken en alle tanden schoongemaakt. Hij is nu van de antibiotica en pijnstillers af en ik merk ook niet dat hij nog pijn heeft, hij kauwt met gemak een Pedigree jumbone naar binnen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Was het niet handiger geweest om die vraag aan de dierenarts te stellen toen je er vorige week was? Honden zijn net mensen, je hebt dunne en dikke. Als de hond gewoon eet en levendig is zou ik me niet veel zorgen maken. Wellicht dat hij pijn had vanwege de ontstoken tanden en daardoor minder at en nu weer wat meer eetlust krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima, stel ik de vraag aan de dierenarts. Ik dacht op dat moment dat het tandenprobleem, ook zijn weinig eten probleem zou oplossen. Nu een week later kan in natuurlijk niet zien of hij al is aangekomen. Daarvoor is de tijd te kort. maar ik ken mijn hond inmiddels en ik zie dat zijn lust voor eten hetzelfde is als daarvoor. Wat betekend dat hij eet wanneer het hem uitkomt. Ik snap dat er dikke en dunne honden zijn maar ik vind het een prettiger idee als mijn oude hond iets bij te zetten heeft, mocht hij ziek worden. Dus een kilootje of 2 erbij vind ik niet verkeerd. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iedere dag een bruine boterham is teveel, dat kan problemen geven aan bijvoorbeeld maag of darmen, bouw dit af tot af en toe een stukje. Dit kun je doen, door morgen een halve boterham te geven, overmorgen een kwart en de dag daarna een achtste deel, sla dan regelmatig een dag over, geef je hond in plaats van het brood bijvoorbeeld vlees dat speciaal bedoeld is voor honden, of vers van de slager, dit mag geen varkensvlees zijn. Vraag eens advies aan een fokker van bearded collies over gezonde lekkernijen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onze hond kreeg iedere dag een bruine boterham met daaroverheen warme thee als ontbijt. Hij vond het heerlijk. Zijn andere maaltijd bestond uit gekookte pens/ rijst/ sperziebonen . Hij at het altijd met smaak op. Ik zelf zou so-wie-so meer variëren. Natuurlijk zijn de ideeën veranderd in de loop der tijd, maar ik geloof dat zo'n ontbijt geen kwaad kan. Over het andere [rijst] heb ik wel mijn twijfels , maar vlees en groenten is goed.

Antwoorden (1)

Je kunt om te beginnen het voer in drie porties delen en hem meermaal daags voeren. Heeft de dierenarts gezegd dat hij te weinig weegt?
Dan kan je bij de dierenarts blikjes met heel goed, makkelijk verteerbaar krachtvoer krijgen (kopen) dat wordt gebruikt voor zieke en oude honden.
Het kan zijn dat hij door ouderdom spierverlies heeft en dat resulteert ook in een lager gewicht.
De leeftijd van bearded collies ligt rond de 13 jaar, dus mag je hem oud noemen. Hij kan wel een beetje veranderde verzorging gebruiken.
Het gewicht van mijn vorige Vizsla liep op die leeftijd ook terug van 25 naar 17 kg, maar dat kwam omdat ze, naar later bleek, darmkanker had. Heeft de dierenarts haar helemaal nagezien? Zou zeer zinvol zijn.
Sterkte.
Ivana
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw waardevolle reactie!