Welke hond is geschikt voor een appartement met kleine tuin?

Hallo allemaal!
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het vinden van een geschikte hond. Ik woon in een appartement in de stad met een kleine tuin. Niet alle honden zijn volgens mij geschikt om te houden in een relatief kleine ruimte. Verder zou ik graag een hond willen die lief is, maar een beetje pit mag die ook wel hebben. Dus iemand ervaring met honden en een geschikte hond weet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Enige advies: lees je in, in het dier HOND . Wat moet je weten/kunnen/doen?
Nee, ook een kleine hond is een hond en die kan niet op de kattenbak! [ik kende zo'n geval: ach zo klein, hoeft toch niet uit, kan hier rondlopen en op de kattebak!!]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een zeehond. Als je een dier geen ruimte kan bieden... niet doen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of je nou een grote of een kleine tuin hebt, een groot of een klein appartement, dat maakt eigenlijk weinig uit voor een hond. Je hond heeft meer beweging nodig dan dat. Je zal meerdere keren per dag met de hond naar buiten moeten waarbij je een stuk of 2 keer toch een fikse wandeling moet maken om de hond zijn beweging te laten hebben. Sommige hondenrassen moet je dan ook eens kunnen laten loslopen. M.a.w. kijk niet naar je eigen tuin maar kijk naar je buurt. Heb je in de buurt een park waar de hond los mag lopen? Zonee: beschik je over de mogelijkheid om dagelijks met de wagen ergens heen te rijden waar dit wel kan? Dus denk aan iets als:
's morgens met de hond naar buiten kunnen,
's middags met de hond een fikse wandeling en los kunnen lopen
's avonds met de hond nog een fikse wandeling
en voor het slapen gaan nog eens een laatste keer naar buiten En toegegeven: wat misschien het belangrijkste is, welk dier je ook neemt, is dat je je goed informeert en inleest. Als je dat nu al eens begint te doen wat honden betreft dan zou je een vraag als deze eigenlijk niet meer moeten stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties! Daki, heel goed punt om naar de buurt te kijken! Ik heb 2 grote parken in de buurt waar honden los mogen lopen, dus het uitlaten zal verder geen probleem worden.
Ik ben zeker bezig me in te lezen! Daarom plaatste ik de vraag hier ook. Verder heb ik op veel verschillende sites gekeken. Ik zit nu vooral te denken aan een Beagle. Ik heb veel informatie gevonden op deze site: http://jouw-huisdier.nl/beagle/
Dit lijkt me een erg leuke hond en ook een hondensport lijkt me leuk om te doen! Ik denk dat ik binnenkort maar eens bij een fokker ga kijken om me verder te laten informeren
Ivana
8 jaar geleden
@Casandra, realiseer je wel, dat een Beagle een hond is die voornamelijk werkt met zijn neus en altijd op zoek is naar geuren. Je moet sterk in je schoenen staan qua opvoeding wil je een Beagle los kunnen laten lopen. Daarnaast is een Beagle een meutehond, d.w.z. dat hij het liefst met andere honden een zoektocht onderneemt en vaak gaat hij, als hij los van de lijn is, op zoek naar rasgenoten waarmee hij samen speuren kan. Een Beagle is niet alleen leuk om te zien, ook leuk om ieder moment kwijt te zijn en dan een vol uur of meer moeten wachten tot hij eindelijk weer bij het baasje komt.

Antwoorden (4)

Een lieve hond uit het asiel die je regelmatig uitlaat.
Ze kunnen je daar precies adviseren welke hond het karakter heeft dat jij zoekt.

Hoe groot je tuin is maakt niet uit, je gaat met je hond buiten wandelen, de tuin is alleen zodat hij ook even buiten kan liggen met mooi weer, maar het is geen vervanging voor uitlaten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Elke hond is uniek. Bepaalde rassen hebben soms een bepaald instinct wat verder ontwikkeld (je hebt bijvoorbeeld echte jachthonden), maar het karakter van jouw hond kan altijd anders zijn, en goede opvoeding speelt ook mee.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mee eens. de grootte van de tuin is veel minder belangrijk dan de tijd die jij kan besteden aan uitlaten en wandelen.
boomertjes en chihuahuas zijn voor zo'n omgeving het meest geschikt. In mijn familie zijn ook veel mensen met een appartement en een hond, en zij hebben ook of een boomer of een chihuahua. Als je een hond met wat meer pit wilt zou ik voor de chihuahua gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jodyenboyke
8 jaar geleden
Chihuahua en Boomers zijn vaak echte keffertjes dus ik weet niet of de andere bewoners hier zo blij mee zijn. Overigens zijn grotere honden over het algemeen juist rustiger in huis. Het spreek vanzelf dat beweging en training buiten een must is.
De maat van de hond maakt niet uit. Een goed uitgelaten hond heeft niet meer dan de maat van een vloerkleedje nodig. Je kunt beter een labrador hebben die goed is uitgelaten (per dag een uur of twee), dan een chihuahua die tekort aan lichaamsbeweging krijgt en de hele buurt bij elkaar keft.

Neem voor je zoektocht de tijd, een jaar is niet overdreven. Zoals jij je vraag stelt vermoed ik dat je kennis van honden vrij summier is, dus ook over opvoeding zal je veel moeten lezen. Een hond is de afspiegeling van de baas. Rustige mensen hebben doorgaans rustige honden.

Een tuin is niet beslist nodig, maar een leuk bijverschijnsel op zonnige dagen. De geuren in een tuin zijn de hond na enige weken overbekend en voegen niets toe aan zijn belevingswereld. Iedere dag buiten en dan ook nog verschillende routes, daar wordt een hond gelukkig van. Een hond leeft bij de gratie van zijn neus!

Een hond moet bij je karakter passen. Daar geef je geen informatie over en dat is wel van groot belang.
Succes!
Ivana
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
Allemaal waar +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
jodyenboyke
8 jaar geleden
+ op www.hondenbescherming.nl vandaag een duidelijk artikel over de aanschaf van een pup/hond
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helemaal +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Knap +
Als je een normaal tot groot formaat hond wilt is de Ierse Wolfshond ook een optie. Dit is een rustige hond die geweld schuwt en bijna niet zal blaffen. Wel dient er bij gezegd te worden dat deze hond zijn energie kwijt moet kunnen net zoals een chihuahua. Het voordeel is dat je deze hond minder snel kwijt zal raken.
Een ander pluspunt van deze hond is dat hij in training alleen zal reageren op positieve beloningen en op straffen niet zal reageren. Sterker nog, hij zal het je kwalijk gaan nemen. Dit is voor een veterane hondeneigenaar soms lastig om mee om te gaan, maar gezien jouw -naar verwachting- weinige ervaring is dit een prima hond om mee te beginnen. Het zijn vriendelijke reuzen die graag midden in het gezin staan, sluit ze daarom ook niet op. Het moment dat dit dier voor langere tijd in een kennel wordt gestopt levert dit een getraumatiseerd gevalletje op.
Het is in ieder geval iets meer hond dan bovenstaande Chihuahua's (trouwens ook leuk!) en de Wolfshond doet het ook prima in een appartement.