kunnen goudvissen tegen knipperend licht ?

Hallo , ik heb al heel lang 3 goudvissen nu wil ik dit jaar kerst verlichting ophangen maar dat knipperd heel snel. nu komt dit presies langs het aquarium . Is dit erg of kunnen vissen daar tegen ?

8 jaar geleden
2K
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik denk dat zulke verlichting veel stress gaat geven.
bamibal
8 jaar geleden
Word je daar zelf niet gestoord van?
Z512099
8 jaar geleden
Mens en dier wordt daar zenuwachtig van, niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zijn dat reuzenlichtjes of zo? Van de kleine kerstlichtjes zullen die vissen niet veel zien zou ik denken. Zeker niet als je weet dat het glas ook nog eens heel veel reflecteert en dat het licht van kleine kerstlichtjes niets is t.o.v. de verlichting die normaal boven een aquarium hangt. De kerstboom met knipperende lichtjes staat hier bij mij al 2 weken bijna pal voor het aquarium. Nog geen vreemde dingen opgemerkt.

Antwoorden (2)

Normaal zwemmen goudvissen in een tuinvijver.
Als het zonlicht door de bladeren heen schijnt bij wat wind, is het knipperende zon licht aanzienlijk sterker, dan dat van een lamp.
En daar kunnen ze uitstekend tegen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste DreamBeam,

De mensen, vissen, zoogdieren en vogels delen hetzelfde type ogen namelijk lensogen. Er bestaan ook andere ogen zoals:
-Een vlieg en een libelle hebben facetogen
-Een regenworm en een slak hebben oogvlekken
Dit betekent dat jouw goudvis hetzelfde reageert op licht als jij. Bij een knipperend licht draait de iris overuren om de pupil steeds te vergroten en te verkleinen.

Om antwoord te geven op je vraag:
In dit geval kan je zelf ervaren wat de vis ervaart, ga zelf 8uur onder de lichtslang zitten (wel zo'n 250x vergroot om de juiste schaal aan te houden). Ik kan je garanderen dat je er hoofdpijn van krijgt. Dat is bij een dag op zich niet erg maar kerst is nog 2weken weg. Dit wordt dus een geval van goudvis migraine ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
Heel juist +