Wat vinden ratten nou echt lekker?

Ik heb sinds kort 2 ratjes. Het zijn 2 mannetjes, maar wat vinden zij nou echt lekker? Ik heb al het een en ander opgezocht en ben al op de hoogte van wat ze niet mogen. Ik ben gewoon benieuwd wat ze echt lekker vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gerookte zalm en ongezouten noten vallen bij de ratjes van mijn zoon erg in de smaak. Geef lekkernijen met mate.
Rieneke1
8 jaar geleden
Mijn logeerratjes waren gek op de soft maltpasta van de katten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb dezelfde vraag. Ik heb drops gekocht en mandarijn geprobeerd. Het zijn vrouwtjes dus ze mogen manderijn. Maar ze willen het niet eten. Ik wil ze leren reageren op het openen van de kooi, roepen en gebruik maken van hun toilet en dat gebeurd vaak door het belonen met lekkers... maar dat werkt dus niet als ze het niet lusten...

Antwoorden (4)

Bioloog Maarten t Hart heeft jarenlang met ratten gewerkt en er een zeer informatief boek over geschreven. Daarin zegt hij: wil je een rat echt een genoegen doen, geef hem dan banaan, chocola, pepermunt of een stukje zeep.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
banaan is plakkerig, geef ik zelf niet, want er is een kleine kans dat ze er in stikken.
chocolade is niet zo goed voor ze, veel suiker.
pepermunt lijkt mij ook niet zo goed.
zeep? dat is toch geen eten? vreemd boek van deze person..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ratten zijn echte alleseters en neem van mij aan dat Maarten t Hart goed weet wat hij zegt,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maarten 't Hart gaat hier toch echt de fout in, chocolade is te vet en bevat teveel suiker voor knaagdieren.
Ook zeep valt niet onder het voer voor knaagdieren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hmmm, lijkt me inderdaad niet echt logisch...zeep? Huh?
Ritsuka
8 jaar geleden
mogelijk komt dat uit het hoofdstuk over de bestrijding.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Crea: pure chocolade (70% of meer) ook?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van bosmuizen (wilde) weet ik zeker dat ze zeep eten. Ik wijs alle critici overigens op de richtlijnen voor beantwoording van vragen. Ik citeer: "Wanneer je een vraag beantwoordt, moedigen we je aan om andere bronnen (websites, boeken, etc.) te gebruiken. Geef dan wel een bronvermelding op, zodat anderen kunnen zien waar de informatie vandaan komt. Een eigen ervaring is geen bron."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn vraag was wat ratten lekker vinden, dat hoeft dus niet perse van een boek of website te komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies gingeeerx. Daar heb ik ook op geantwoord, Niet op de vraag of het goed voor ze is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Blijkens de minnen die ik heb gekregen zijn er mensen die hun eigen inzicht hoger achten dan de mening van een deskundige, weergegeven in een wetenschappelijk boek. Dat zegt meer over deze (anonieme, zoals gebruikelijk) mensen dan over mijn antwoord.
Ze lusten erg veel, uitgebreide voedingslijst vind je hier: http://www.tammeratten.nl/algemene-informatie/voedingslijst/

Zelf houd ik het meestal bij groente, ze mogen de meeste groente gewoon hebben.
Fruit geef ik af en toe, want dat is natuurlijk wel veel suiker.
Droog brood en crackers zijn ze ook gek op.

Dierlijke eiwitten is ook belangrijk, vooral als ze in de groei zijn. 1x in de week (1x in de 2 weken als ze volwassen zijn) een heel gekookt ei (met schil), of wat stukjes gekookte kip (of gebakken in olie), zonder kruiden.

Dingen als pasta en rijst vinden ze ook heerlijk, mag gekookt en ongekookt.

Mijn ratten eten wel eens hetzelfde als mij. Dan krijgen ze kip, paprika en rijst bijvoorbeeld.
Ik maak het klaar, schep wat apart voor de mannen, en daarna kruid ik het voor mijzelf.
8 jaar geleden
Ratten zijn dol op alles waar vet en eiwitten in zit: voedselresten (vet uit de pan dat je over hebt is een favoriet), maar ook noten en zaden (zonnebloempitten vinden ze heerlijk maar vogelzaad ook); daarnaast alle graansoorten (ook havermout). verder knagen ze graag dus geef ze ook echt harde dingen zoals niet open gemaakte walnoten. Een rat is klein en actief, dus gebruikt hij in verhouding tot zijn lichaamsgewicht veel voedsel.; hij lust echt veel dus varieren is geen probleem. Ook wortels en droge bonen en erwten lusten ze graag. Zorg wel dat de beestjes steeds voldoende te drinken hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
teveel noten en zaden zou ik niet geven, worden ze snel dik van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk; ook hier geldt, alles met mate.
Er zijn maar weinig dingen die ratten niet eten of lusten. Wel is het belangrijk om rekening te houden met hun darmen, waardoor niet eender wat kan gegeven worden. Bijvoorbeeld: teveel vettige en suikerbevattende voeding. Je kan ervan uitgaan dat wat ongezond is voor mensen, je ook beter niet aan ratten kan geven. Ik gaf mijn ratten vroeger regelmatig toastjes met platte kaas en daar waren ze gek op. Via deze link vind je een alfabetische opsomming terug van voedingsmiddelen die je aan jouw ratten kan voorschotelen.

http://www.tammeratten.nl/algemene-informatie/voedingslijst/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onze rates werden helemaal gek van een stukje kip met bot. Werd helemaal afgekloven. Konden ze een hele poos mee zoet zijn en ook nog heerlijk mee slepen met de botjes