Mijn kater slaat/bijt mijn kitten, is dat normaal?

Wij hebben sinds vrijdagavond een kitten (poesje). Onze kater is anderhalf jaar oud.
We hebben ze in het begin wat dingetjes van elkaar laten ruiken en dat ging allemaal goed. We hebben toen de kitten bij onze andere kater in een reismandje gezet zodat ze aan elkaar konden snuffelen. Dat ging prima (Geen geblaas of zenuwachtige katten).

Vervolgens hebben we de kitten er uit gelaten zodat ze een beetje kon verkennen. De kitten rende rond maar onze kater kwam er achter aan rennen en bijt en slaat haar. Soms ook tot gepiep toe van de kitten.

Onze kater is sowieso wel wat hardhandig. Ook naar mensen toe bijt ie best veel.

Ik vind het zo zielig als de kater de kitten pijn doet. Dat ik al vrij snel ze uit elkaar haal. Soms probeer ik ze even te laten maar onze kater blijft maar doorgaan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.9K

Antwoorden (2)

Kan soms echt een tijd overheen gaan dat de katten elkaar met rust laten.
De oudere kat ziet de kitten als indringer in zijn omgeving en hij wilt goed laten zien dat hij de baas is.
sommige katten accepteren geen andere dieren in hun omgeving dat kan na een tijdje wel goed gaan maar soms blijft het zo
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een volwassen kater, mits gecastreerd, zal een kitten niet snel iets aandoen.
Wat wel jammer is, is dat het gros van de katten te jong uit het nest wordt gehaald.
Als jouw kitten 7 of 8 weken is, dan is hij nog niet echt weerbaar, en zou voorlopig gewoon nog in het nest moeten verblijven.
Als jouw kater veel te jong het nest heeft verlaten, dan heeft hij niet de kans gehad te leren wat grenzen zijn, en die ook te respecteren. Dat is een van de dingen die hij van moeder en nestgenootjes moet leren.

Voor nu zou ik de katten voor de nacht of als je niet thuis bent wel apart houden voorlopig, maar ze verder wel bij elkaar laten. Het is wel van groot belang dat de kleine de kans heeft zich terug te trekken op plekjes waar de grote niet bij kan.
Voorzie bijvoorbeeld in een paar grote dichte kartonnen dozen met gaten waar alleen de kleine in kan. Als je het idee hebt dat de grote weer eens te lomp is, dan zou ik eerder aan een afleidingsmanoevre met veter of hengeltje denken dan ze steeds weer uit elkaar plukken.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus!