Waarom gaan mijn guppies dood na aankoop van nieuwe guppies?

Ik besloot twee nieuwe guppies te halen (vrouwtje en mannetje). Ik heb ze toen rustig aan mijn water laten wennen in het zakje waarmee ik ze had gehaald en daarna in mijn aquarium gezet zonder het water van de dierenwinkel (want ik weet dat dit niet mag). Sinds ik de nieuwe vissen heb gezet, zijn er al 3 vissen doodgegaan en zijn er meer onderweg. De 2 nieuwe guppies doen het allebei goed en zwemmen goed rond. De guppies die ik al eerder had liggen onderaan het aquarium met samengeknepen vinnen. Ik heb andere tropische vissen in mijn aquarium maar die hebben er totaal geen last van. Ze hebben geen witte stippen, alleen samengeknepen vinnen en ze bewegen minder vaak met hun staart. Ik vind dit heel vervelend want heb deze guppies al jarenlang en plotseling gaan ze allemaal dood na aankoop van de nieuwe. Wie o wie kan me helpen? Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
17.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Probeer de dieren voortaan eerst in quarantaine te plaatsen gedurende minstens 2 weken. In een quarantaine-aquarium waar geen andere vissen inzitten kan het water uit de dierenwinkel dus ook geen kwaad en dat scheelt weer stress voor de nieuwe vissen want dan kunnen ze zelf uit de zak zwemmen.

Antwoorden (2)

K kan dat niet met zekerheid zeggen,

Maar waarom vielen er in Amerika hele stammen dood nadat de Europeanen daar op bezoek kwamen? Die hadden ziektes bij die de anderen nog niet kenden en niet tegen bestand waren.

Staarten knijpen ze met de stress soms wel samen. De vis voelt zich niet lekker met andere woorden.

K zou zeggen kijk al je waterwaarden na.
Van temperatuur, KH, PH, nitriet,... . Als dat allemaal in orde is dan zou ik gokken op een klein bacterietje dat met de nieuwe gasten meegekomen is.
Haal zieke vissen eruit en zet is elders ( reservebak als je dat hebt ), zodat ze de rest niet nog meer kunnen besmetten.
Zorg dat je water goed blijft, en geef de vissen enkele dagen de tijd.

Er zijn middeltjes om bacteriën tegen te gaan (antibiotica ) , maar blijkbaar is dat bij guppy's niet altijd even succesvol. Je kan natuurlijk altijd in de winkel de bijsluiters lezen van de producten die ze aanbieden. Als je een goede viswinkel kent kan je daar natuurlijk ook de uitleg vragen, maar uit ervaring weet ik dat niet alle verkopers even goed hun waren kennen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Mijn waterwaardes zijn prima temperatuur ook allemaal in orde. Ik denk dat het inderdaad komt door een bacterie die ze hebben meegenomen. Heel jammer dit maar ik kan denk ik niet veel eraan doen. Ik ga maar even langs dezelfde dierenwinkel morgen.
Dit probleem komt veel voor.
Zal het proberen uit te leggen.
1 Nieuwe vissen komen uit water met een andere samenstelling.
De verandering van water, geeft stress en stress kan voor vissen dodelijk zijn.
2 Iedere vis heeft bepaalde ziektes en parasieten bij zich, zolang de vis gezond is in goed water en zonder stress , heef de vis er totaal geen last van.
Juist door de stress kunnen de ziektes en parasieten de kop op steken( vooral witte stip) en de vissen alsnog ziek maken.
3 Mogelijk is het water in je aquarium aanzienlijk slechter dan het water waar de nieuwe vissen uit komen.
Je oude vissen zijn daar aan gewend, maar de nieuwe nog niet, dus stress dus ziek.
4 Bij de groothandel voor vissen, kennen ze natuurlijk ook deze problemen, dus behandelen ze alle vissen die bij ze in voorraad hebben, uit voorzorg met medicijnen, ziek of niet ziek.
Na verloop van tijd is dat uitgewerkt, maar dan hebben ze die vissen allang verkocht naar de winkel en de winkel aan jou, ( dan heb je mogelijk zieke vissen gekocht.)
Dus kunnen die vissen mede door de stress van het vervoeren alsnog ziek worden.
5 Mogelijk dragen je oude vissen ziektekiemen bij zich waar ze zelf niet ziek van worden, maar wel de nieuwe vissen mee aansteken, die door de stress van het vervoer toch al minder weerstand hebben.
6 Ook kunnen andersom, je nieuwe vissen je ouden ziek maken om de zelfde reden.

De allerbeste oplossing is altijd je nieuwe vissen eerst in een andere bak te zetten, waarvan het water optimaal is met een goed draaiende filter.
Zijn de vissen na enkele weken nog steeds niet ziek, pas dan bij je andere vissen plaatsen.
Zieke vissen muggenlarven/ tubifex geven, dat werkt als een soort krachtvoer en krijgt de vis meer weerstand, bijna altijd werkt dit beter dan medicijnen geven.
Heel vaak gaan zieke vissen toch dood, wat je ook voor ze doet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zieke vissen altijd apart zetten in een ander bak, met ruim planten en een goed werkende filter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Ik heb een deel van mn water ververst en wat esha2000 erin gedruppeld. De waterwaardes heb ik opnieuw getest, die zijn nog steeds goed. Voor de rest heb ik de zieke vissen in een aparte bak gezet. Hopelijk komt het nu goed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed gehandeld, probeer nu te begrijpen waarom het is gebeurd, anders zal het zich mogelijk een keer herhalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
EddijstL het is precies andersom. De nieuwe vissen doen het prima, de vissen die het al jaren goed doen in de bak van de vraagsteller worden ziek van de nieuwe vissen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6 Ook kunnen andersom, je nieuwe vissen je ouden ziek maken om de zelfde reden