Wat te doen met de nagel van mijn kat? (zie uitleg)

Ik zie net dat bij haar achterpoot de nagel horizontaal zit en niet meer terug te zetten is.

De kat loopt niet moeilijk, maar wil er niemand bij in de buurt hebben.

Kan ik het beste wachten tot ze de nagel er zelf af haalt, of moet ik er toch even mee naar de dierenarts?

Er zit een rood plekje bij (Dat is te verwachten als een nagel er half af ligt denk ik) maar het ziet er niet ontstoken uit, denk dat het een recent geval is.

Owh ik ben echt te overbezorgd met mijn beetjes, maar dit ziet er gewoon niet uit zoals het hoort. Help.

Toegevoegd na 41 minuten:
de HELE nagel staat nu horizontaal, dus ook het deel met de zenuw erin, dus knippen is totaal geen optie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.4K

Het beste antwoord

Ik heb vrijdag hetzelfde meegemaakt, de kat heeft er toch wel last van (nagels blijven haken in meubilair/vloerbedekking). Ga er even mee naar de dierenarts en je kat zal je er dankbaar voor zijn. De dierenarts heeft de nagel afgeknipt met een speciale nageltang.

Succes !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou naar de dierenarts gaan, die weet hier vast wel een oplossing voor.

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat de nagel wel uit zichzelf eraf gaat!
Maar om ongemak te voorkomen..zoals overal achter blijven haken, zou ik er toch even mee langs de dierenarts gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat als de kat het toelaat je een klein stukje kan proberen af te knippen. Pas echt wel op, alleen het gekromde stukje met de scherpe punt. De rest gaat er vanzelf wel af, dus afwachten kan ook en lijkt me eerlijke gezegd beter.

Loopt je kat een week mank of heeft ze veel pijn, dan zou ik wel naar de dierenarts gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht je de nagels knippen, kees dan onderstaand artikel even door, want een gedeelte van de nagel is - anders dan bij mensen - doorbloed en daar mag je niet in knippen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze nergens achter blijft haken kan je het even afachten tot morgen of overmorgen.
Zolang ze niet mank loopt en er verder niet zo veel last van heeft, zou ik er niet aan zitten. Dan loopt je kat alleenmaar het risico om eventueel een infect oid te krijgen.

Als je kat er toch last van krijgt, of het plekje nog roder wordt en echt gaat irriteren, zou ik even langs de dierenarts gaan. Deze kan dan eventueel de nagel verwijderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
infect = infectie natuurlijk

En waarschijnlijk valt de nagel er vanzelf af; mijn cavia had ook een schuine nagel, en deze viel er na een paar dagen af. Heeft toen wel een beetje gebloed maar is daarna gewoon weer mooi genezen.