helpt het om je konijn te straffen doormiddel om.hem.terug te zetten in zijn hok?

Ik heb een rex konijn die vaak onder de bank gaat als ik haar roep komt ze soms wel maar soms ook niet nu is ze 12 weken oud en ze moet nog veel leren nu vtaag ik me af als ze na 3 waarschuwingen nog niet luistert werkt de straf dan maar terug in haar hok doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K
Rieneke1
9 jaar geleden
Een konijn is geen konijn.
Erna55
9 jaar geleden
Konijnen staan niet bekend als huisdieren die trainbaar zijn of bevelen opvolgen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Erna, google eens op clickertraining konijn.
Antoni
9 jaar geleden
Rieneke1, wat bedoel je met je reactie "Een konijn is geen konijn."?
Rieneke1
9 jaar geleden
Antoni, ik bedoel dat een enkel konijn niet zichzelf kan zijn, het is een groepsdier. Hoeveel konijnen zijn er nodig om een konijn te kunnen zijn? Een konijn is geen konijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Erna, zoals rieneke al zei kijk eens bij clickertraining konijn. Er word al te lang gedacht dat je met konijnen niet veel kan. Konijnen zijn hele intelligente dieren en kun je veel leren. Er zijn tegenwoordig zelfs konijnen scholen waar je onder begeleiding je konijn kan trainen. Er zijn zelfs konijnen sporten, in Duitseland zijn er zelfs wedstrijden hier in
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke1: ' een konijn is geen konijn...' :-D Dit moet zijn: '' één konijn is geen konijn...'' en dan heb je helemaal gelijk. Ik heb heel wat jaren konijnen gehad maar altijd twee. Als er eentje dood ging van ouderdom, haalde ik een ouder konijn uit een konijnen opvang en zodoende had ik eer altijd twee en dat ging altijd goed omdat ze los liepen in de woonkeuken en gang en er stonden 2 kattenbakken voor hun toiletbezoek.

Het beste antwoord

Straffen niet doen. Dit omdat bij verkeerd gebruik van straf een konijn angstig of onzeker kan worden. Dit is natuurlijk erg nadelig voor de relatie van konijn en baasje. En voor het bij je komen is dit niet echt de oplossing.

Time outs (terug in het hok) word wel eens aanbevolen, dit werkt alleen als het konijn het vervelend vind uit zijn groep (dus ook bij zijn baas) weg gehaald word. Maar je bereikt hier niet je doel mee dat je konijn sneller bij je komt, als je dat vraagt en dat is uit eindelijk jou doel.

Het beste is om je konijn goed aan te leren dat als je hem roept, het een feestje is bij je te komen.

Ik zou beginnen met clickertraining met je nijn. Je zult dan eerst je konijn de clicker aan moeten leren. Dit doe je als volgt:
- Je klikt en geeft je konijn gelijk wat lekkers,
- Dit herhaal je een aantal maal,
- Als je het een paar keer herhaald hebt kun je even wachten met je beloning geven, je nijn zal dan vol verwachting op zijn beloning zitten te wachten.

Als je konijn de clicker snapt, kan je verder met het aanleren van het bij je komen. Je gaat stapsgewijs te werk.
Ga op de grond zitten en klik zodra je konijn maar 1 stap in jou richting zet. En beloon hem. Doe dit een paar maal, dan verhoog je de criteria dan passen klikken voor 2 stappen in je richting enzovoorts. Houd er rekening mee dat training erg intensief is voor een konijn dus hou je sessies kort en sluit positief af.

Beloningen moeten makkelijk opgegeten kunnen worden, dus geen stronkje witlof. Gebruik een hap slik beloning. Beloningen die je kan gebruiken:
-Biks brokjes (van zijn rantsoen),
- Groente (een konijn mag per dag 50 tot 100gr per kilo lichaamsgewicht aan groente hebben),
- Fruit (konijnen mogen een eetlepel per dag aan fruit hebben in verband met het suiker gehalte. Ook moet je de pitten verwijderen, deze kunnen giftig zijn).

Let wel een konijn moet je laten wennen aan fruit en groente, anders kunnen ze diarree krijgen. Ook als je een keer een ander soort groente of fruit wil geven dan ze gewent zijn ook even laten wennen. Daarnaast moet je konijn ten alle tijden hooi tot zijn beschikking hebben, om te voorkomen dat zijn darmen stil komen te liggen.

Interessant boek om te lezen is High Five met je konijn van Bernice Muntz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij helpt dat voor geen meter. Belonen helpt bij dieren veel beter. Als je haar telkens beloont als ze wel komt met iets dat ze leuk of lekker vindt, heeft dat veel meer resultaat. Dat begrijpt ieder dier. Ik weet alleen niet wat een konijn ziet als beloning of lekkers in miniformaat.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
miniatuur worteltje...?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
neen hoor @charmed, dat werkt echt niet. Het beestje zal geen link leggen tussen drie maal roepen en terug in 't hok, dus ben ik stout. Stout heeft het konijntje nog nooit van gehoord. Misschien vindt ze het zelfs geen straf. Je kunt wel het Pavlov effect proberen. Dat het doorkrijgt dat prikkel B (iets lekkers krijgen - beetje water met suiker) steeds volgt op
prikkel A (roepen op een bepaalde toon die hij/zij gaat herkennen).
Ik heb geen idee wat het IQ van een konijntje is, volgens mij zijn zij heel dom maar erg lief.
Rieneke1
9 jaar geleden
Plus Ivana. Of water met suiker een strak plan is betwijfel ik Joan. Het lijkt me trouwens vrij natuurlijk voor een konijn, een prooidier wat in een hol leeft, om graag onder een bank te zitten. Natuurlijk gedrag dus, onzin om dat te willen bestraffen/afleren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke, een klein beetje (theelepeltje) is niet erg. Veel konijntjes vinden het lekker, maar brood, vooral oud en hard, vinden zij ook lekker. Gewoon proberen of het konijntje lekker laten zitten en zelf uit laten maken of zij wel of niet komt als je nog niet naar bed gaat. (of zo)
Rieneke1
9 jaar geleden
Suiker is erg slecht voor konijnen. Een theelepeltje is voor een konijn geen klein beetje. Ik zou het nooit geven.
http://www.konijnen.nl/voer/snoep.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana + Een konijn kan je veel leren, beloningen die kan gebruiken voor een konijn zijn bijvoorbeeld kleine stukjes fruit, als appel. Tuurlijk verschild het per dier wat hij ziet als beloning.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Suiker is inderdaad erg slecht voor konijnen maar van een theelepeltje water met een paar korreltjes suiker wordt het konijn echt niet ziek.
In een appel zitten bv al ongeveer zes suikerklontjes en toch worden stukjes appel geadviseerd. Maar dat wordt ook door iedereen kritiekloos van site op site overgenomen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Volgens de link die ik gaf kunnen toegevoegde suikers voor darmontsteking zorgen. In die link wordt fruit ook niet genoemd, muv een heel enkele keer een flintertje gedroogde banaan.
Nou ben ik absoluut geen konijnenexpert, maar ik weet wel dat ze heel gevoelige darmen hebben, en ik zou dus het zekere voor het onzekere nemen en suiker vermijden, ook in fruit.
Kortweg: nee.

Om een beest te straffen zou je de taal van dat dier moeten kennen. En 'terugzetten in hok' behoort niet tot konijnentaal... Ik zou ook niet weten wat wel past in konijnentaal ook al heb ik jaren konijnen gehad.

Om hem/haar bepaalde dingen niet te laten doen moet je gewoon voorkomen dat die dingen gedaan kunnen worden. Ik bedoel daarmee als je niet wil dat hij/zij aan de electriciteitsdraden kouwt moet je voorkomen dat hij/zij daar bij kan. Als je niet wil dat er aan planten wordt geknabbeld dan moet je zorgen dat die planten onbereikbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ook + zeer realistisch antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel, wordt zeer gewaardeerd!