welke vissen kunnen in een vissenkom?

Ik wil graag een vis. Nu heb ik een simpele vissenkom. Meer niet. Wat voor vissen kunnen hierin leven? Ik zie namelijk alleen maar foto's van goudvissen in zo'n kom. Zijn andere vissen ook geschikt hiervoor? Ik begin gewoon simpel, misschien dat ik er later nog wat dingen bijkoop, zoals plantjes.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
36.6K
paulus811
9 jaar geleden
Een ronde vissenkom is dierenkwelling, voor iedere soort vis inclusief goudvis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Koop een aquarium. Op marktplaats en straks op de vele rommelmarkten op Koningsdag, zie je ze vaak heel voordelig aangeboden.
Amadea
9 jaar geleden
Plastic visjes kan je in een vissenkom doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eens met alle bovenstaande reacties.
Er werd erg lacherig gedaan over het vissenkommen-wetsvoorstel van de PvdD, maar het was een uitstekend initiatief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
++ voor paulus811 en Amadea.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een aquarium zonder planten is ook niet goed voor vissen, lees hier hoe je begint:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/945-het-opstarten-van-een-aquarium.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt eraan hoe groot je vissenkom is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de kom groot genoeg is past er een walvis in. :-P
(+ bij soeske)
Z512099
9 jaar geleden
Je kan met een klein groepje Endler- guppies beginnen, de mannetjes worden maximum 2,5 cm, doe er een flinke bos echte waterplanten in, geef zeer matig voeder, sla al eens een dag over.
Voorzichtig met water verversen.
Met het betere weer op komst is een verwarmer niet nodig, ondertussen doe je ervaring op en kan je uitkijken naar een rechthoekig aquarium...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Guppies worden veel genoemd. Deze visjes hebben de pech dat ze taai zijn en zich goed kinnen aanpassen. De gup is echter een tropische vis en hoort in een verwarmd aquarium thuis! Wat een kom betreft, daar hoort geen enkele vis in! Te weinig beplanting, te weinig wateroppervlak, te kleine hoeveelheid water dat snel vervuild, te grote temperatuur schommeling in zo'n klein beetje water. Als je echt visjes wilt houden, koop dan een aquarium en verdiep je in deze mooie hobby.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En natuurlijk GEEN kom...een vis wil geen rondjes moeten zwemmen maar grote stukken rechtuit scheren door het water tussen de planten door. Begin er anders niet aan als je geen (r)echt aquarium wil aanschaffen met toebehoren zodat het helemaal verantwoord is.

Antwoorden (4)

In een vissenkom je eigenlijk alleen kleine visjes doen, zoals goudvissen en guppy visjes.
fremar
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Een goudvis kan ruim 30 centimeter groot worden. Ongeschikt voor in een kom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp niet dat dit nog niet bij iedereen is doorgedrongen:
http://www.goudvissenopvang.nl/waarom-slecht.html
Vissenkommen zijn niet geschikt om vissen in te houden! Dit heeft een aantal redenen:
1. Het zwemoppervlakte is te klein om goed te zwemmen,
2. Het zuurstof gehalte is niet hoog genoeg voor vissen.

Ook als waterplantjes in de kom zetten kan een vis nog ademnood krijgen. Voor een goede huisvesting zou ik een aquaria adviseren. Tegenwoordig zijn er ook verschillende maten te krijgen en de meeste verbruiken niet eens zoveel stroom.

Denk bij een vis ook goed na voor je ze aanschaft en verdiep je in de soort die je wil hebben. Ook bij het houden van een vis heb jij de verantwoording dat hij goed verzorgt word. Het is immers ook een levend wezen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Indien er goed water in zit en voldoende echte zuurstofplanten, kan je er een paar stekelbaarsjes in doen.
Maar dan mag het water niet te warm worden.
Maar eigenlijk is een viskom volkomen ongeschikt voor de meeste vissen!!
Koop een goedkoop kunststof aquarium om mee te beginnen, compleet met pompje, verlichting en filter.
Dan maak je een goede start.
En ga lezen op internet, nu weet je er niets van af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De betta (vechtvis/kempvis) heeft genoeg aan 1 liter.
Maakt de man een schuimnest, dan is hij in zijn nopjes.
Een sliertje waterpest is wel zo leuk voor de vis.
Dan kan hij onder het takje zwemmen, er langs, er over etc

Guppen hebben al snel 2 liter nodig en een goudvis 3 liter.
Goudvissen en guppen lijden in een kom, de Betta niet.

Wikipedia raad een jampotje af, letterlijk;Het is een fabeltje dat een betta in een jampotje gehouden kan worden.

Voor nood of vervoer kan een jampotje wel even.
In een 1 literfles kan de Betta je makkelijk 4 jaren plezier geven.

Ik had een hele rij flessen met papiertjes er tussen.
Haal je het papiertje tussen de flessen weg, heb je 30 minuten om van een wonderlijk schouwspel te genieten. Na 20 minuten zie je al vermoeidheidsverschijnselen en is het tijd het papiertje terug te plaatsen, zodat ze elkaar niet meer kunnen zien

De blauwe zijn het taaiste en het sterkst.
Alleen als een andere kleur vis, bijv een rode het geluk heeft dat de blauwe vis zich verslikt in een stuk vin, heeft de rode betta een kans om te winnen

Ook al groeien de afgescheurde vinnen wel weer aan, toch is het aso om er 2 bij elkaar te doen, voor een gevecht als vermaak.

Staat de kom gedurende enkele uren in de zon, heeft de Betta een schuilplaats nodig.
Waterplanten met een breed blad volstaat als parasol.

Tot slot haal ik wikipedia maar weer eens aan;
Het is een fabeltje dat een betta in een jampotje gehouden kan worden.

Duzzz...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
1 liter???? Serieus?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, niet serieus of serieus niet. Zowel betta's, guppen als goudvissen hebben minimum 60 liter nodig. Of laten we zeggen: het is een fabeltje dat een betta in een nano-aquarium gehouden kan worden. Nouja, alles kan... maar de vis heeft in werkelijkheid behoefte aan veel meer ruimte!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat "vermaak"om meerdere flessen naast elkaar en dan het papier ertussen weghalen is dierenkwelling. Sowieso een vis in een fles is mishandeling