Zou een buiten vogel na verloop van tijd naar binnen durven komen naar een tamme vogel?

Onze parkiet fluit zodra de deur open gaat tegen een vogel in een nest in onze tuin. Het fluiten gaat dan vrolijker over en weer. Stel dat dit zo weken Door zou gaan. Zou de vogel uit het nest dan naar binnen durven komen? Of als ik de kooi buiten zou zetten zou de vogel dan naar mijn vogel durven komen? Of zijn ze daar van nature te bang voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De meeste wilde vogels hebben een grote angst voor besloten ruimtes. Bij uitzondering gebeurt het dat ze die angst overwinnen en naar binnen komen. Zit de vogel waar jij het over hebt echt op een nest? Je schrijft dat die terugfluit naar je parkiet maar als er iets is wat een broedende vogel niet doet is het door gefluit of andere geluiden de aandacht op zichzelf en het nest vestigen. Als je de parkiet met kooi en al in de tuin zet komt de wilde vogel misschien wel een kijkje nemen, maar meestal hebben vogels alleen interesse in soortgenoten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het niet is al een paar dagen op de zelfde plek een vogel. Neem dus aan een nest. Is in de coniferen. Dicht begroeid. En op twee meter hoogte. Vind het wel grappig dat mijn parkiet zo op die (of gewoon buiten vogels) reageert. Vroeg ik mij af. Zal als het kan met de temperatuur mijn vogel eens buiten zetten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vogels hebben vaak een vast plekje dat ze gebruiken om te zingen. Ik denk dat dat in dit geval in jouw conifeer is.
Ivana
9 jaar geleden
Heb je de buitenvogel al gezien? Als het een uitgebroken parkiet is... kan het zijn dat er over en weer gefloten wordt, maar van een merel of vink en dergelijke vind ik het vreemd dat er een tweespraak blijft voortduren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee niet gezien. De vogel is er elke dag. Lijkt mij dus geen parkiet. Ik hou het in de gaten.

Andere antwoorden (1)

Ik zou in ieder geval NIET proberen de vogel in huis te krijgen. Alle kans dat het in paniek raakt en zich kapot vliegt tegen één van je ramen of zelfs uit pure stress doodgaat, met alle gevolgen van dien ook voor eventuele jongen in het nest. Overigens lijkt mij de kans dat het gebeurt klein, maar dit terzijde. Je kunt je parkiet in de tuin zetten, maar daar neem je ook risico mee. Voor je het weet is het net op die plek te heet doordat de zon er recht opstaat, te koud vanwege schaduw of het tocht. Realiseer je dat de parkiet niet zoals in een volière zelf het meest ideale plekje kan uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jouw parkiet is aan het communiceren meer niet. mijn vogel doet het ook. jouw parkiet is alleen vrolijk omdat die is andere vogels van buiten hoort. de wilde vogel vangen is geen aanrader. ik had vroeger een kraai, die koos er ZELF voor om bij mij te wonen waarschijnlijk die wilde vogel niet. als het mooi weer is zou ik de kooi met uw parkiet is buiten zetten, dat vind mijn parkiet heel erg leuk.