Wanneer kan een pup voor het eerst geplukt worden?

Hoe oud moet een hondje zijn als die voor het eerst geplukt kan worden? En is dat bij alle rassen hetzelfde of verschild dat per ras?
Hoe weet je wanneer je puppie plukrijp is?

Toegevoegd na 6 uur:
Ik wil nog steeds graag weten wanneer een hond dan ongeveer voor de eerste keer plukrijp is. Met 3 maanden? Half jaar? Een jaar of nog langer?

9 jaar geleden
4.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
nog nooit gehoord van plukken bij een hond, hoe gaat dat in zijn werk dan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka, Dat is het letterlijke plukken van haren van de hond af. Dit is een speciale trim techniek. Sommige honden moet je knippen, de ander kan je gewoon borstelen en sommige honden pluk je. Je moet bijvoorbeeld denken aan honden die geplukt worden aan een Westie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ow en een hond moet wel plukRIJP zijn voor je dit kunt doen, want anders kun je de hond pijn doen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Arme hond..
Ivana
9 jaar geleden
Niks arme hond, want een plukhond (terriërs) die geknipt worden, die zijn pas echt zielig. Als bij een plukhond de vacht wordt afgeknipt in plaats van geplukt, blijven de resten (haarwortels) in de huid achter en zal de hond het heel benauwd en warm krijgen. Alsof hij in plastic is verpakt.
Je kunt het best een goede plukster zoeken die verstand van jouw ras heeft. Er zijn pluksters die uit gemakzucht knippen. Dat is namelijk veel sneller en minder vermoeiend. Zorg dat dat niet gebeurt. Een goede plukster zal even kijken of de vacht rijp is, daarna maak je een afspraak. Het is namelijk voor iedere hond verschillend.
Zelf kan je ook trekken om te zien of hij plukrijp is, maar dat moet je even leren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies Ivana het is zieliger het niet te doen. En een goede trimmer zal het altijd even checken en niet zo maar beginnen met trekken
jodyenboyke
9 jaar geleden
Lol, ben nu mijn Laekense aan het plukken. Als ze plukrijp zijn, valt de vacht "open" en kan je makkelijk kleine plukjes eraf halen.
Om welk ras gaat het?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niet vertelt om welk ras het gaat kunnen wij je ook geen antwoord geven!
Ivana
9 jaar geleden
Van hondenplaza:

De Cairn heeft een plukvacht die dus getrimd moet worden.De eerste keer kan dat als de pub ongeveer 14 weken oud is.
Veel mensen vinden het zo jammer dat net op het moment dat de Cairn zo lekker dik in zijn vacht zit hij weer naar het trimsalon moet.
Het is echter niet noodzakelijk om de cairn tot op zijn hemd te plukken.Als men de harde boven vacht mooier vindt dan het zachte korte ondervacht, kan men de Cairn ook vier keer per jaar laten plukken,hierbij wordt slecht een deel van de vacht uitgeplukt zodat de hond iets voller in zijn haar blijft staan.Voor veel mensen is dit de oplossing omdat hun Cairn er dan het hele jaar uitziet als een plaatje. Dit is dus een voorbeeld zolang je het ras niet vermeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een "vuilnisbakkenrasje" hebt,zou je dan misschien een foto kunnen plaatsen zodat wij misschien iets wijzer worden?

Het beste antwoord

Het beste is om al eerder naar een trimsalon te gaan met je pup voor die plukrijp is. Zo kan hij al vast wennen aan het trimsalon, zie het als onderdeel van zijn socialisatie. Sommige Salons maken hier speciaal de tijd voor. Kies wel voor een gecertificeerd trimsalon (met een ABHB keurmerk) dan weet je zeker dat je iemand hebt met verstand van zaken.

Wanneer een hond/pup plukrijp is hangt van de hond af, het is dus niet zo dat alle honden van 1 ras allemaal te gelijk plukrijp zijn. Meestal merk je dat een hond pluk rijp is als er veel haren in huis liggen, de leeftijd kan ook weer per ras verschillen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Elisa507
9 jaar geleden
Ik wil nog steeds graag weten wanneer een hond dan ongeveer voor de eerste keer plukrijp is. Met 3 maanden? Half jaar? Een jaar of nog langer?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat verschilt daar kan ik geen duidelijke tijdsmarge aan geven. Het kan zijn dat het voor de 6 maanden is maar soms kan het langer duren.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Elisa: nogmaals welk ras gaat het? Bij sommige rassen moet de puppy-vacht ook een beetje geplukt worden. En dan nog is het totaal verschillend per hond.