Mijn parkiet maakt soms een laag geluid, wat bedoelt hij?

Hi,

Als ik met mijn parkiet aan het 'stoeien' ben (onder de zijn snavel kietelen of hij bijt zachtjes in mijn duim) maakt hij een laag geluid, als je het zou typen zal het er ongeveer zo uitzien: "eurh.. eurh.. eurh.. " korte lage geluidjes. Weet iemand wat hij dan bedoeld vind ie het leuk of moet ik stoppen?

Groetjes,

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Hij/zij vindt het leuk wat je doet.je kunt ervan uitgaan als parkiet t niet leuk vind dat parkiet dan bijt en of weg probeert te komen van wat je doet.Het donkere gebrabbel doet ie als ie zich goed voelt.
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Rambo wel, waarschijnlijk ben jij een parkietenfluisteraar.
Antoni
9 jaar geleden
Leuke vondst, parkietenfluisteraar! Er is echter volgens mij nog een andere verklaring waarom de parkiet zo tam is: parkieten zijn erg sociale dieren, en leven meestal in groepen. Er wordt daarom vaak geadviseerd er minstens twee samen te houden en zo mogelijk altijd een even aantal. De parkiet zal (de hand van) de vraagsteller zien als een surrogaatpartner en de aandacht daarom (extra) leuk vinden.
Als een parkiet als eenling wordt gehouden zal hij jou als partner zien. Het geluid dat hij maakt zal dus zal dus horen bij paargedrag wanneer je hem aangenaam door de veren kriebelt.
Wanneer parkieten een natuurlijke verhouding hebben met een tweede vogel zullen ze elkaar ook met de snavel kriebelen tussen elkaars veren. Het geluid dat ze daarbij maken is ook een soort genoeglijk knorren.
In de broedtijd (rond eind augustus) horen daar ook balts- bewegingen bij.

In ieder geval is je parkiet gelukkig met je.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana: of die parkiet gelukkig is weet ik niet, alleen op de momenten dat hij/zij aandacht krijgt van een mens. Een parkiet die met een soortgenoot wordt gehouden in een ruime volière is uiteindelijk toch gelukkiger. Ik zie dat aan mijn eigen 2 parkieten, die zijn de hele dag met elkaar bezig: dan weer samen eten, samen slapen, elkaar kroelen, samen ruzie maken om een bepaalde plek op een tak war ze dan beide net toevallig willen gaan plaatsnemen haha...Ze keuvelen ook vaak met elkaar, grijpen in elkaars snavel als ze dicht naast elkaar gaan zitten om dan even later (ook weer samen...) een dutje te gaan doen.Een solitaire levende parkiet moet dit allemaal missen. In de natuur leven ze in grote kolonies.
Ivana
9 jaar geleden
Ik schrijf nergens dat de parkiet gelukkig is, wel dat hij gelukkig is met zijn eigenaar en dat is wat anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant dat je het zo bekijkt en dat nodigt mij uit om er op te reageren. De parkiet heeft inderdaad het geluk een eigenaar te treffen die de vogel aandacht geeft en daarin heb je ook helemaal gelijk dat hij met zo'n eigenaar gelukkig is. Geluk zit natuurlijk altijd wel ergens in, dus zeg je volgens mij indirect dat de parkiet gelukkig is. En of dit nu komt door de aandacht van een zorgzame eigenaar of bijvoorbeeld door het eten van een lekkere snoepstaaf en/of trosgierst... dit kunnen geluksmomenten veroorzaken in het leven van een alleenstaande parkiet. Ik weet wel dat als parkieten deze geluksmomenten ook kunnen delen met een soortgenoot zij een beter sociaal leven kunnen opbouwen doordat ze elkaars taal van nature begrijpen en parkieten zijn intelligente communicatie vogels die de hele dag kunnen kwebbelen naar -en met elkaar in alle toonaarden en geluidssterktes.