?Kan ik insecten aan mijn hamster geven

Ik zag ergens dat ze wel huisspinnen mogen eten maar geld dat ook voor andere insecten

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan natuurlijk ook gewoon hamstervoer kopen...
ItisILeClerc
9 jaar geleden
geld moet je ze niet laten eten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Konijnenvoer lusten ze ook. Zit hetzelfde in en wordt verkocht in grotere verpakkingen

Antwoorden (4)

Volgens Wikipedia eten wilde goudhamsters (waar onze tamme hamsters rechtstreeks vanaf stammen) ook insecten maar tegelijkertijd wordt gemeld dat over de wilde goudhamster praktisch niets bekend is. Een dubieuze bron dus. Waarschijnlijk kan het geen kwaad maar waarom zou je je moe maken met het vangen van insecten voor je hamster? Geef hem gewoon hamstervoer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hamster eten inderdaad insecten. In sommige hamstervoeren zitten al meelwormen verwerkt. Ik weet niet of ik mijn hamster snel een spin zou geven, maar meelwormen kunnen geen kwaad. Mocht je levende willen geven hou er dan wel rekening mee dat sommige tamme hamster deze niet willen eten.

Insecten moet trouwens geen vervanger worden van het gewone voer. Advies: geef gewoon hamster voer (zodat ze alles binnen krijgen wat ze nodig hebben) en geef af en toe als extra een meelwormpje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Een hamster vindt eiwitten best lekker om te eten. Maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden.
Bij de dierenspeciaalzaak worden levende meelwormen en krekels verkocht. Ze worden speciaal gekweekt als voer voor diverse huisdieren. Als je dit eng vind zijn ze ook verkrijgbaar in gedroogde vorm.
Er zijn hamsters die er een ware kunst van maken om een insect te vangen. Meestal eten ze het meteen op, maar het kan ook zijn dat ze hem doden en vervolgens als voorraad voor magere tijden verstoppen. In dat laatste geval moet je er wel rekening mee houden dat je het na een tijdje kunt gaan ruiken en dat je het beter schoon kunt maken door de voorraadkamer leeg te halen.
Als een hamster niets met een levend insect doet hoeft dit niet te betekenen dat hij het niet lust. Hij weet simpelweg niet hoe hij een insect moet vangen en doden. In dat geval kun je het een tijdje afwachten of hij zelf op het idee komt.
Het lijkt mij onverstandig om zelf spinnen, vliegen o.i.d. zelf te vangen en te geven. Dit met het oog op evt. insecticides of andere giftige stoffen waar een vlieg of spin mee in aanraking kan komen. Wanneer je hamster hiermee in aanraking komt kan hij ziek worden en overlijden.
De speciaal gekweekte, evt. gedroogde, insecten kun je prima geven.
Hoewel het niet echt noodzakelijk is om een hamster van dierlijke eiwitten te voorzien, vinden ze het doorgaans wel een traktatie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Mijn excuses: op een site over hamsters vind ik wel degelijk terug dat hamsters geen vegetariërs zijn en dat eiwitten deel uit moeten maken van hun dieet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hamsters eten inderdaad ook insecten. Ze hebben die eiwitten nodig. Je mag sowieso meelwormen en krekels geven. Dit kan dus absoluut geen kwaad.