Welk deken bij mijn paard?

Ik heb sinds kort een hele lieve ruin aan huis, een 5 jarige KWPN er. Zijn stokmaat is 1.48. Aangezien de winter eraan komt wil ik hem wel wat vaker op stal zetten. wat voor deken moet hij om? Stal? Zweet?

Toegevoegd na 15 minuten:
En weet iemand waar ik deze dan zou kunnen kopen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Als aanvulling op het vorige antwoord.

Je schrijft dat je je paard vaker op stal wilt gaan zetten, maar blijkbaar loopt hij/zij ook nog buiten. Mocht je paard naar buiten gaan dan is het belangrijk om (ook) een waterdichte deken te hebben, en staldekens zijn dit doorgaans niet. Wanneer een deken nat wordt, dat is het zijn isolerende werking kwijt met als gevolg dat je paard het koud krijgt. Daarbij droogt het paard niet snel op wanneer deze deken nog op de rug ligt.
Zelf had ik op het paard één winterdeken liggen, namelijk een outdoor deken. Op de pensionstal waar het paard stond gebeurde dit eigenlijk met alle paarden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een zweetdeken gebruik je uitsluitend na het rijden/inspanning, deze neemt goed het vocht op. Zodra het paard droog is doe je 'm de staldeken aan.

Toegevoegd na 27 minuten:
Als je nog niet zo veel ervaring hebt met goede dekens, zou ik naar een paardensportspeciaalzaak gaan bij jou in de buurt en je goed laten voorlichten. Online kan je ze ook goed afschaffen maar het is belangrijk dat een deken goed past anders krijg je paard schuurplekken of gaat de deken scheef hangen met het risico van beschadigen of blessures bij je paard. Waarschijnlijk heb je een maat nodig van een E-pony.
jodyenboyke