Wanneer moet je honden beschermen tegen teken?

ik bedoel zo te zeggen wanneer is de teketijd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het tekenseizoen is weer aangebroken. De kleine spinachtige beestjes zijn vaak verstopt in bomen en zien er onschuldig uit. Maar toch kunnen teken gevaarlijk zijn. Sommigen kunnen namelijk de ziekte van Lyme veroorzaken. Vrijwilligers gaan de Wageningen Universiteit helpen bij het onderzoek naar deze parasietjes. Ze lopen een keer per maand een vaste route met een wit laken. De teken die op het laken springen worden dan geteld en onderzocht op de Borrelia-bacterie. Die de ziekte van Lyme veroorzaakt.

Iemand die de ziekte van Lyme heeft, kan last hebben van pijnlijke gewrichten, vermoeidheid, verlammingsverschijnselen, ontstekingen van de hersenen en het hersenvlies. De laatse twaalf jaar is het aantal Lyme-patiënten bijna verdriedubbeld. Van 6000 tot 17.000. De universiteit doet het onderzoek, omdat er nog niet echt bekend is waar teken zitten. Ook willen ze weten of teken op sommige plekken vaker voorkomen dan op andere plekken. Zodat daar rekening mee gehouden kan worden. Want die kleine beestjes kunnen heel wat last veroorzaken! Nederland is het eerste land dat zo’n groot tekenonderzoek houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Die is al begonnen, ik heb eergister een lopende teek van een hond af gehaald, dus ze zijn er al weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tekenbeten komen het vaakst voor als het een beetje warm en vochtig is. Bij temperaturen onder de 5-10 graden Celsius zijn ze nauwelijks actief. Stijgt de temperatuur boven de 10 graden dan neem de kans op een tekenbeet flink toe.
14 jaar geleden
Een hond moet je nu al beschermen, het tekenseizoen is inmiddels al begonnen.
Bij minus 5 graden C. kruipen teken in de grond. wordt de temperatuur hoger, dan komen ze weer naar boven. Dus ook tijdens een zachte winter, kun je last van teken ondervinden.