Hoe maak ik verwarmde zitstokken voor in mijn voliere?

Ik wil graag verwarmde zitstokken maken hoe moet dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste parkietachtige zullen alles slopen, stuk knagen.
Heel veel soorten vogels zijn winterhard en moeten alleen uit de wind zitten
Voor die niet winterhard zijn lijkt me dit geen oplossing, het zal eerder de bloedsomloop verstoren.
Om welke soorten vogels gaat het?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
U zou dit kunnen doen met een ontdooisnoer. Zie voor uitleg de volgende link:
http://www.dugoshop.nl/ontdooisnoer U kunt de zitstokken hol maken / uitboren of uit 2 helften samensteĺlen. Bamboe zou ook kunnen. U hoeft dan alleen de tussenschotjes uit de bamboe te verwijderen. De snoer doorvoeren stekker in het stopcontact en klaar. Uiteraard zo construeren dat er geen zichtbare delen v/d kabel in de voliere zijn. Bijvoorbeeld een lange stok van de ene naar de andere kant v/d voliere. Zorg ervoor dat een deel v/d kabel buiten de voliere in de buitenlucht hangt. Hoe kouder de kabel des te meer warmte deze produceert. Er is zelfs een thermostaat voor te koop. Succes, misschien is het een oplossing.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die link is heel mooi en dat snoer prachtig maar ik zou daar absoluut geen parkieten snavel op loslaten...(zie antwoord eddijst) Parkieten zijn hele fanatieke slopers, met al hun kracht, verzameld in hun snavel, gaan ze daar helemaal op los en ze genieten...maar dus niet op iets waar een snoer dat onder stroom staat doorheen is gehaald.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het gaat om parkieten.

Het beste antwoord

Er zullen vast technische oplossingen voor zijn.
Maar ik vrees dat het de vogels meer kwaad doet. Het is nl. zo dat vogels holle botten hebben. De lucht die daar in zit is nagenoeg dezelfde temperatuur als buiten de vogel. Wanneer je de vogel verwarmde zitstokken geeft kan het zijn dat de temperatuur in de vogel verstoord raakt.
Voor de voeten van een vogel gelden iets andere regels. Een vogel is nl. in staat de temperatuur voor zijn voeten zo te regelen dat ze iets warmer zijn dan de rest van zijn lichaam. Het warmere bloed wordt zo getransporteerd dat het op de koudere delen in het lichaam pas de warmte afstaat. Dat maakt dat zijn teentjes niet te koud worden (en daardoor te stijf) waardoor hij in staat blijft met zijn motoriek de zitstok goed te omklemmen.
Wat je wel kunt doen: zorg voor een droge, tochtvrije volière. Probeer zo goed mogelijk te isoleren. Materialen zoals bubbeltjes plastic mag, maar zorg dat de vogels er niet aan kunnen pikken. Vogels zijn meesters in het slopen van allerlei zaken. Met natuurlijk materiaal is dit niet zo'n probleem (denk aan een flink pak stro, isoleert ook), maar kunststoffen e.d. zijn gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de vogelhandel zijn warmtelampen verkrijgbaar. Indien je die boven je zitstokken hangt en aanschakelt, zullen de zitstokken verwarmd zijn.

Natuurlijk moeten die lampen ruim boven de zitstokken opgehangen worden, zodat er nog wel plaats voor de vogels is, om te gaan zitten. Daarnaast moeten ze zodanig worden opgehangen dat de vogels zich er niet aan kunnen branden, of met de elektriciteit in aanraking kunnen komen.

Vogels verwarmen hun voeten overigens met hun veren, maar bij extreme koude kunnen hun poten toch bevriezen. Beter is het dan ook om de vogels een vorstvrij nachthok aan te bieden.