Mijn kat plast glitters, moet ik me zorgen maken of kunnen de kinderen hem iets gegeven hebben?

Elke week als de stadskrant komt moet ik zo snel mogelijk zorgen dat ik hem pak, andere plast mijn kater erop.
Nou was dat vandaag weer raak en ik zag dat hij allemaal glitters uitgeplast had.
Wat is dit moet ik me zorgen maken of kunnen de kinderen hem iets gegeven hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Antoni
9 jaar geleden
(Zout)kristallen in de urine lijken mij de meest logische verklaring. Tijd voor een bezoek aan de dierenarts!

Het beste antwoord

Iets dat via de mond/bek naar binnen gaat kan niet zomaar in de urine komen, dat gaat via de bloedbaan. Zelfs als een kat glitters eet komt dat niet in het bloed, dus ook niet via de nieren in de blaas en dus niet in urine.

Via google kom ik hier: http://www.love61.com/other/pet-0665.html
"a urinary tract infection"
Ofwel urineweginfectie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ok, dank je wel dat verklaard een hoop.
Heb vandaag al gebeld, maar er was geen tijd meer en niet ernstig genoeg voor spoed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb jou als beste antwoord gekozen want jou antwoord sluit helemaal aan bij mijn vraag, dank je wel.
Bij deze sluit ik ook de vraag.
Ook bedankt aan de andere die hebben geantwoord.

Andere antwoorden (1)

Het kan zijn dat de kinderen hem iets gegeven hebben inderdaad, maar ik zal als ik jou was toch een afspraak maken met de dierenarts.
Vertoont hij voorderest afwijkend of vreemd/ziekelijk gedrag? Een kat laat het niet gauw merken, dus als er wat mankeert is het ook meestal wel levensbedreigend voor het diertje.

En doet trouwens de kat alleen specifiek op kranten plassen omdat hij dat misschien in ze vroegere jaren gewent is of is je kat gewoon niet goed zindelijk?
Als de kat niet goed zindelijk is of overal en nergens plast kan het 2 oorzaken zijn:
Het dier heeft stress of het is nooit goed zindelijk gemaakt in de 'opvoeding'.

De tip die ik meekreeg van een dierenfokker, om de kans op ontzindelijkheid te verkleinen is: zodra je de kitten in huis krijgt het bij de kattenbak neerzetten zodat de kitten die standaardplek weet. Ook de kattenbak niet proberen de verplaatsen naar een andere plek. Dus zoek een handige plek uit waarbij die voor eeuwig kan blijven staan.

Genoeg gebabbeld. Het antwoord over de glitters staat als eerste.

Toegevoegd na 10 uur:
Oké, meerdere oorzaken dan, maar hier noem ik er twee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel, ik ga zo ie zo morgen ff de DA bellen.
Het is meer een gewoonte van hem omdat het een geredde kater is en de mensen waarbij ik hem weggehaald heb hadden niet echt de juiste omstandigheden voor het diertje.
Hun hadden kranten in de kattenbak ipv kattenbakkorrels.
Dus vandaar dat als er ergens een krant ligt dat hij erop plast, en als ik dan te laat ben met het pakken is het raak.
Vind het zelf ook niet erg kan het beestje niks aan doen, het ging met me meer om die glitters.
Want het leek net alsof er een glittermachine geplast had.
Rieneke1
9 jaar geleden
Esther, als een kat onzindelijk is dan is er in het merendeel van de gevallen een medische oorzaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plus rieneke. er zijn meer oorzaken San opvoeding en stress.