vanaf welke leeftijd mogen puppies water drinken?

Mijn hond heeft puppies van 5 weken oud die nu al water drinken, is het gezond voor ze als ze zoveel kunnen drinken als ze willen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Puppies drinken veel, ook omdat ze jong zijn en wat actiever.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ja, er moet steeds vers water voor ze staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zolang ze ook melk blijven drinken van de moeder (wat erg voedzaam is met veel goede bacteriën en stoffen) dan is het niet erg.

Het beste antwoord

Zeker weten! Alle levende organismen hebben voldoende water nodig om te overleven. Het is niet zo dat pasgeboren dieren of baby's alleen moedermelk drinken. De hoofdcomponent (ongeveer 90%) daarvan is trouwens ook water.

De pups drinken bij de teef hun buikje rond, ze weten wanneer ze verzadigd zijn en stoppen dan ook. Ze zullen zich niet 'overvullen' omdat het dorstgevoel in de hersenen wordt gegenereerd door onder andere sensoren in de grote venes die aangeven dat het bloed te zeer ingedikt wordt. Dit wordt razendsnel doorgegeven naar de hersenen die je dorstig maken.

Wat ik zeker niet zou aanraden, is koemelk geven in plaats van moedermelk geven. Honden en vooral katten zijn lactose-intolerant, dit kan verteringsproblemen zorgen en bijgevolg diarree.

Toegevoegd na 2 minuten:
Natuurlijk, wanneer je bloed weer vloeibaarder geworden is, zal het dorstig gevoel terug verdwijnen. Dat is vanzelfsprekend ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Natuurlijk: net als mensen bestaan honden voor een groot gedeelte uit water. Wanneer er geen water voor handen is zullen ze meer drinken bij de moeder. Het kan gebeuren dat moeder dan langer blijft zogen dan strikt noodzakelijk is.
Pups mogen zeker water drinken. Zodra ze goed kunnen lopen mogen ze best een schaaltje water. Wanneer de pups nog niet goed kunnen lopen moet je wel voorzichtig zijn: ze kunnen in een klein laagje al verdrinken. Ook moet je er voor waken dat ze niet in het drinkbakje gaan liggen slapen (ze kunnen dan ook verdrinken en evt. kou vatten). Er zijn water systemen voor cavia's en konijnen waar maar een klein beetje water uit kan. Die kun je aan een ren o.i.d. bevestigen. Zo voorkom je een heel waterballet.