Waarom gaat kattengrit per liter over de toonbank en niet per kilogram?

Wat is het verschil en/of belang voor deze aanduiding?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.7K

Het beste antwoord

Producten zoals kattenbakkorrels hebben geen vaste verhouding tusen het vollume en het gewicht. Het gewicht kan enorm verschillen doordat het product meer of minder vocht bevat (zeker bij kattengrit, zand of potgrond) of door de samenstelling. Het is daarom tegenover de consument eerlijker om deze producten per liter te verkopen, en daarom doet men dat dus ook.

Je kunt bv berekenen wat minstens het gewicht moet zijn in Kg van 25liter geperste houtkorrels voor de kattenbak.
Er zijn Europese standaarden van toepassing voor houtpellets die je kunt gebruiken om het gewicht te berekenen wat een zak kattenbak houtkorrels ongeveer moet wegen.
1000kg pellets correspondeert ongeveer met 1,5m³ = 1500 liter
1,5 m³ = 1500 liter correspondeert ongeveer met 1000kg pellets.
15 liter is ongeveer 10 kg
25 liter = 25/15 x 10kg = 5/3 x 10kg = ongeveer 16,67 kg.

Welke Europese gewicht/volume standaards van toepassing zijn voor kattengrit weet ik niet, maar dat moet te vinden zijn. Die zijn er vast wel.

Er zijn nog genoeg firma’s die kattenbakkorrels in kiloverpakking verkopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt allemaal voor de antwoorden op mijn vraag! Dit is voor mij het beste antwoord, bedankt daarvoor :-)

Andere antwoorden (4)

Kattengrit valt onder de zgn. 'volume' producten, d.w.z. dat het product qua gewicht per kubieke meter zo licht in gewicht is, dat het economisch voor de producent voordeliger is er een andere maateenheid aan te geven bij de verkoop aan de consument.

De prijs van het product wordt dan omgerekend naar een 'literprijs' wat een afgeleide is van 0,001 kubieke meter. Deze omzetting is dus persé niet nadelig voor de consument, eerder voordeliger omdat als de producent per kilogram zou leveren, de af te nemen zakken door de consument heel veel groter zouden zijn en daarmee ook de prijs per eenheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Het gunstig effect van de omzetting naar een andere maatstaf lijkt mij een raar argument.
Corn flakes is ook een licht artikel. Toch koop je dat in pakken waar een gewicht op staat. Een laag gewicht is dus geen beletsel om in gewicht af te rekenen!
Met een gewicht als maatstaf kan de klant zelf wegen ter controle. Met liters kun je niet gemakkelijk controleren hoeveel je krijgt. Een argument zou wellicht kunnen zijn dat eenzelfde hoeveelheid korrels op een zomerse vochtig warme dag wel eens een ander gewicht zou kunnen krijgen dan op een winterse dag met erg droge lucht.
Bij zakken met tuinaarde zou ik me zoiets ook kunnen voorstellen.
Ik weet zelf niet hoe het zit, en daarom had ik al op Goeie Vraag geklikt, want ik ben benieuwd om het te snappen, maar uw verhaal overtuigt me niet.
Rieneke1
9 jaar geleden
Kattenkorrels licht in gewicht???
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fatsoenlijke kattenbakkorrels ziin loodzwaar
Rieneke1
9 jaar geleden
Precies Niels!
Toch een fijn antwoord, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :)
Rieneke1
9 jaar geleden
Mijn kattengrit kan niet vochtig worden, tenzij de luchtdichte plastic verpakking beschadigd is geraakt. Dat gebeurt echter niet snel, want het betreft erg dik en sterk plastic.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou het zo kunnen zijn dat het niet in gewicht gaat omdat je daar niks aan hebt? Je koopt immers ook geen kattenbak met een inhoud van 2 kilo. Je vult een bak, dus gaat de aanduiding ook in inhoudsmaat ipv gewicht.
(vergelijkbaar met tuinaarde, je gaat niet met een timmermansoog naar je tuin kijken en schatten dat je 300 kg tuinaarde nodig hebt :-) )
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JanLast,
Jouw argument zou als het een een antwoord was zeker een plusje waard zijn.
Bordensteker
9 jaar geleden
In de tekst bij http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/test-kattenbakvulling-op-de-korrel/speel/1/ staat te lezen dat er ook kattenbakvulling bestaat van een soort houtkorrels.
Je wil als kattenhouder de bak tot een bepaalde hoogte vullen. Je wil dus een hoeveelheid volume.
Als je dat spul per kilo moest kopen, zou je een erg hoog lijkende prijs per kilo krijgen, want een kilo van dat spul is veel meer volume, dus veel meer product.
Maar dat zou de producenten van bentoniet-achtige korrels alleen maar gunstiger laten lijken, dus de vraag blijft waarom het gebruikelijk is om dit per liter geprijsd aan te bieden. Wie heeft dat dan afgedwongen?
In aanvulling op Beer56:
Een nuttige eigenschap van kattengrit is bovendien dat het vocht opneemt. Dat zou dus betekenen dat de opslagmethode, verpakking etc. invloed zal hebben op het gewicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kattengrit komt in liters(volume) omdat het gaat om de benodigde hoeveelheid die je moet uitstrooien over de bodem(oppervlakte) van een kattenbak en daar doet het gewicht niet toe, het gaat om het te vullen oppervlak. Ik krijg met een kilo uranium de bodem van een kattenbak niet goed bedekt, met een liter uranium wel...(althans in theorie)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Simpel weg 2 redenen
1) de kattenbak heeft een inhoud bv 5 liter. Dan is het handig dat het per liter gaat hoef je niet te weten hoeveel een liter weegt

2) er zijn diverse soorten kattenbakvulling niet minerale op basis van hout of papier en minerale op basis van klei dan. Daarbinnen zitten weer variaties op grote ed. Hierdoor zit er verschil in de gewicht/ volume verhouding. 5 liter van het ene soort weegt bv 2 kilo en een ander soort weegt 3 kilo.
Dan zegt het gewicht niets over hoeveel je nodig hebt. Prijzen vergelijken op basis van kg is dan onzin simpelweg omdat je van de ene soort meer kg moet gebruiken om de bak te vullen. Liter prijs kun je wel gebruiken ongeacht het type vulling heb even veel liter nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik denk dat jij het beste antwoord hebt gegeven, daarom van mij een plus :D