Ik heb een kitten sinds gisteren, maar vindt allemaal witte kleine dingetjes in z'n vacht. Enig idee wat dit is? En wat kan ik eraan doen?

Toegevoegd na 10 uur:
Hier 2 foto's. 1 foto van zijn ruggetje waar je de witte dingetjes in z'n vacht ziet. En 1 foto waar je op mijn duim een heel klein beestje ziet zitten. Ik hoop dat jullie me nu verder kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet toevallig korrels uit de kattenbak?
Foto?
Rieneke1
9 jaar geleden
Waar in z'n vacht? Is het kitten buiten geweest?
Foto zou idd fijn zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kitten moet een behandeling tegen wormen. Geen idee wat het in zijn vacht kan zijn. Een speciale behandeling tegen vlooien voor kittens. Misschien even vragen aan de fokker wat ze hebben gedaan en anders even langs de dierenarts gaan voor een gezondheidsonderzoek en wormenkuur, cq vlooien en mijten, dat doen ze in 1 x. Een kitten zit meestal onder de vlooien en wormen via de moederpoes. Daarna ieder jaar langs de dierenarts voor zijn inentingen en natuurlijk castratie of sterilisatie om te voorkomen dat er jongen komen, ook voor je eigen gemak. Een goede fokker zal een kitten afleveren ontvlooid en ontwormd maar een huis-, tuin- en keukenkat krijg je meestal met alles erop en eraan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij zijn dit gewoon huidschilfertjes, soort roos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tjidske zijn geen huidschilfertjes, dat dacht ik eerst ook. Maar er kwamen 2 kleine beestjes uit z'n vacht die nog leefden. Dus ik hoop dat ze dood en weg gaan nu ik de Frontline spray heb gekocht en hem van top tot teen daarmee heb ingespoten.
Rieneke1
9 jaar geleden
hoe gaat het nu met het kitten?

Antwoorden (2)

Zonder foto blijft het gissen.
Bewegen die kleine witte dingetjes? Dan zouden het luizen kunnen zijn, hoewel je niet vaak luizen ziet bij een kat. Frontline spray helpt.

Bewegen ze niet, dan zouden het vliegeneitjes kunnen zijn. Is het kitten ergens verwond, of heeft het diarree? Uitkammen met een netenkam, en wel heel secuur.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nu idd Frontline spray gehaald bij de dierenwinkel. Hopen dat het hiermee weg gaat en anders naar de dierenarts. Bedankt voor de tip!
Rieneke1
9 jaar geleden
Hopelijk is dit afdoende, laat je nog even weten hoe of wat?
Succes!
Rieneke1
9 jaar geleden
71169, Frontline spray (en alleen de spray) is een veilig middel voor jonge kittens. Heb het aangeraden omdat de precieze leeftijd er niet bij werd vermeld.
Het zou ook een vlooienallergie kunnen zijn. En het zwartje beestje op je vinger dus een vlo...
Mijn kat heeft ook een vlooienallergie en als ik niet op tijd elke maand vlooienmiddel druppel gaat ze steeds meer krabben en komen die kleine witte stipjes in de vacht.

Voelt de vacht vettig en stroef aan? Als je vlooienmiddel hebt gegeven zouden de witte stipjes moeten verdwijnen als het idd een vlooienallergie is. En de vacht zou dan ook weer zacht en glad moeten worden. Als je het zeker wil weten kan de dierenarts je kitten daarop testen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was eerst idd bang dat het een vlo zou zijn. Maar dat is het gelukkig niet, want het beestje die ik op m'n duim heb zitten die heeft een donker kopje en de rest is beetje beige gelig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wit lijf en zwart kopje klinkt mij als mijten. Dat moet behandeld worden,ook de ligplaatsen van het kitten,kussentjes mandjes ed.