Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft deze kip kalkpoten of is het iets anders?

Wat is er eventueel aan te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

het ziet er wel naar uit, voor zover dat van een foto valt te beoordelen.
de remedie is als volgt: koop een pot zuurvrije vaseline, en smeer daar dagelijks de poten mee in.
het is nl geen kalk, maar het zijn mijtjes.
door de poten goed dik in te smeren, verstik je die.
wel een tijdje volhouden!
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja , je kip heeft kalkpoten.
Je kunt deze als volgt behandelen:
Soms is het nodig om dieren individueel te behandelen. Het is dan verstandig om de korsten eerst wat te verweken en af te borstelen met behulp van zeep of Biotex. Vervolgens kan men de poten insmeren met een olieachtige substantie, bij voorbeeld slaolie verdund met een beetje petroleum.
Door de olie verstoppen de poriën van de mijten, waardoor deze verstikken. De ingegraven mijten zijn evenwel moeilijk bereikbaar onder de korsten. De behandeling moet daarom wel een aantal keren herhaald worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik smeerde vroeger de poten van mijn kippen in met Mercurochroom. Dat was die jodium die geen pijn deed. Weet niet of het nog bestaat. (Ik val geen kapotte knieën meer gelukkig). Maar het werkte perfect bij de kippen. Wel de poten goed vasthouden anders zit je zelf ook onder de mercurochroom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding