Hoe herkent mijn landschildpad mij ?

Aan welke reactie kan ik zien of hij mij beschouwt als baasje

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet... Het maakt hem echt niet uit wie hem eten geeft

Antwoorden (2)

Ik ken je landschildpad niet en het is moeilijk te herkennen.
Een landschildpad is niet zoals een kat of een hond, dat ie zomaar naar jou huppelt als je hem/haar een naam roept.

Gebaseerd op hun gedrag als zijn/haar hoofd gewoon buiten blijft en ie graag naar je toe kruipt, is al vaak genoeg dat ie jou beschouwt als een baasje of eigenlijk als een voeder. Hoe vaker je hem/haar voedt, hoe groter band tussen jullie wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Honden en katten (en koeien, paarden, etc) zijn groepsdieren. In die groep ontstaat altijd een leider/leidster. Bij onze huisdieren zijn wij dat. Bij schildpadjes ontbreekt die sociale structuur. Je wordt dus nooit "het baasje" van die schildpad.
Wél kan hij bepaalde geluiden of gebeurtenissen (en misschien gezichten????) leren herkennen als signalen dat er eten in aantocht is. Net zoals aquariumvissen dat heel snel leren.
Maar nogmaals: hij raakt nooit aan jou persoonlijk gehecht

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar zelf bij een kat is die sociale structuur al veel losser. De relatie kat/baasje is al heel anders dan hond/baasje.
Een kat beschouwt je eerder als een gewaardeerde medebewoner van het huis en begroet je met genegenheid (staart omhoog), maar zijn "baasje" ben je al veel minder.