Waarom rijdt onze hond vooral op een teefje dat gecastreerd is?

Ik zou verwachten dat hij op een of andere manier kan ruiken dat hij dat hondje niet meer kan bevruchten maar dat lijkt hem niks te deren. Hij doet dit zelfs tot spuitens toe. Hij doet dit alleen maar bij deze ene hond. Bij andere honden snuffelt en likt hij wel maar hij berijdt ze niet.
Zou casteren dit probleem oplossen? Misschien een vraag op zich maar wat zijn daar de voor- en nadelen van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gecastreerd teefje? Gesteriliseerd, hoop ik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, dat wilde ik inderdaad ook net opmerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de eierstokken worden verwijderd, wordt dit toch castreren ipv steriliseren genoemd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je zou verwachten dat teefjes worden gesteriliseerd maar deze is gecastreerd wat betekent dat alles (eileiders, baarmoeder etc) is weggehaald. Ik weet niet of dit bij alle teefjes gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal niet. Waarom ook een best zware operatie laten ondergaan wanneer het ook simpel kan met een klein sneedje? Nooit geweten trouwens dat dit ook castereren heet, weer wat geleerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk Els. Wist niet dat het bij vrouwe ook castratie hete op die manier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh, heb ik toch nog wat geleerd door jouw vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wist wel dat je vrouwtjes ook kan laten castreren, maar wist niet precies het verschil thanks van mij dus ook

Antwoorden (4)

het antwoord moet ik je schuldig blijven,maar ik heb 2 reutjes gehad en als het weer de loopse tijd was van de teefjes in de buurt,dan besprongen de reutjes elkaar ook..weleens tot hilariteit van de vistie,die maar steeds zeiden...hé...jij hebt Homo-honden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voor en nadelen op een rijtje;
Wat zijn redenen om een reu te castreren? Natuurlijk wordt een dier na castratie onvruchtbaar, maar dat is zelden voor eigenaren de belangrijkste reden. Veel vaker is het doel om het gedrag te beïnvloeden; ongewenst dominant gedrag: dominante agressie ten opzichte van andere honden en/of mensen, maar ook slecht willen luisteren. Daarnaast voorkom je of verminder je hyperseksueel gedrag, dat zich op verschillende manieren kan uiten. Ook lopen reuen nogal eens weg, als er een loopse teef in de buurt is, of weigeren ze soms zelfs te eten. Nu en dan zijn ook lichamelijke problemen aanleiding om een reu te castreren. Een voorbeeld daarvan is een hardnekkige en slecht te behandelen voorhuidontsteking, die voor de hond hinderlijk kan zijn, maar ook hygiënische problemen oplevert. Een ander voorbeeld is een bepaald type tumor naast de anus, die we bij oudere reuen soms zien. Na castratie is de kans op recidief kleiner. Natuurlijk moeten we hier ook prostaatproblemen noemen: vergrotingen, ontstekingen en een enkele keer tumoren.

Zijn er ook nadelen aan castratie? Jazeker, maar in het algemeen worden die voor lief genomen. De hond wordt niet slomer, zoals mensen vaak denken. Belangrijkste nadeel is de neiging tot overgewicht. Na castratie heeft de hond minder eten nodig, maar de eetlust is daarentegen vaak toegenomen. Het is dus zaak hier gedisciplineerd mee om te gaan, want dan is het bijna altijd beheersbaar. Tweede nadeel is dat eigenaren soms vachtveranderingen opmerken, bijvoorbeeld een minder glanzende vacht. Dit komt gelukkig maar weinig voor. Tot slot zijn er incidenteel wel eens meldingen, dat de reu na castratie aantrekkelijk wordt voor andere reuen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet wat als er geen loopse teefjes in de buurt zijn. Beter iets dan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommigen honden rijden ook om te domineren