Mijn kip van rond de 10/12 is kleiner dan de ander en trilt licht, is er iets aan de hand?

Hoi,
Ik heb sinds 2 dagen twee Barnevelders van rond de 10/12 weken. De ene kip maakt het goed en tokkelt maar de andere is kleiner, trilt en hij piept in plaats van tokken. Is dit iets ernstigs of gaat het over?
Ook blijven ze de hele dag in het nachthok zitten terwijl ze ook lekker kunnen scharrelen in de tuin, is dit omdat ze nog moeten wennen?
En vanaf welke leeftijd gaan de kippen eieren leggen?
Groetjes,
Ole

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Voor de zekerheid kun je de kippen door de dierenarts eens goed laten bekijken. Kippen kunnen nl. wormen krijgen, maar ook veerluis. Beiden kunnen de kip in zijn conditie aantasten. De ene kip kan ook meer hebben op dit gebied dan de ander.
Laat je ook goed informeren over voer. Kippen hebben op zijn minst graanmengsels nodig en legkorrel. Ook grit, groenvoer en wormen zijn gewenst om een goede gezondheid te krijgen en daardoor ook weerstand tegen verschillende aandoeningen.

Als je de kippen nog maar zo kort hebt is het lastig om na te gaan waar het precies aan ligt. Zoals je op de duur zult merken zijn kippen qua uiterlijk, maar ook qua karakter erg verschillend.
Het kan inderdaad een tijdje duren voordat de kipjes zelfstandig naar buiten gaan en scharrelen willen. Het hangt er een beetje vanaf hoe de kippen tot nu toe zijn grootgebracht. Wanneer ze een goede moeder hebben gehad is ze beslist het e.e.a. bijgebracht. Ook van nature gaan kippen op den duur uiteindelijk wel hun eigen gang.

Misschien moet je geduld hebben tot het voorjaar voordat er een eitje komt.
Als je redelijke Barnevelders hebt kan er, per kip, 1 ei per dag komen.
Misschien is het een idee om je aan te sluiten bij een vereniging voor pluimveehouders.
Zo kun je informatie uitwisselen en ben je voorbereid op allerlei situaties in de toekomst.