Kunnen kleine zoetwater schildpadjes bij zwaarddragers en de kempvis?

Want ik ga een eigen aquarium starten, maar ik wil er eigenlijk ook schildpadjes in, de afmetingen van mijn aquarium doen er niet toe, het is in ieder geval groter dan 60 x 35 x 35

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Schildpadjes horen in een terrarium met een water - en een landgedeelte, hoe groter dat terrarium hoe beter.
Een schildpad is een enorme watervervuiler, binnen de kortste keren zul je geen helder water meer hebben, ondanks een krachtige filter.
Uw Kempvis en Zwaardrager zullen niet veilig meer zijn, want zelfs kleine schildpadden gaan ze opeten!
Ook de waterplanten, belangrijk voor uw vissen, waterwaarden en decoratieve functie, zullen gauw niet meer toonbaar zijn, die eten de schildpadden namelijk helemaal op.
Conclusie: waterschildpadden en vissen passen absoluut niet bij elkaar, tenzij je de vissen als voeder beschouwt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Op de foto:
Nabootsing van de natuurlijke “vijveromgeving” waarin waterschildpadden in de natuur leven.
Plaatje bij antwoord
Z512099
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De grootte van je aquarium doet er wel degelijk toe. Kleine schildpadjes worden groot(denk aan 20cm per schildpad). Ook hebben ze een gedeelte nodig waar ze "aan land" kunnen komen om op te drogen. Je aquarium kan daardoor lang niet helemaal vol met water zijn, waardoor de beschikbare ruimte voor je vissen ook kleiner wordt. Het is dus geen ideale combinatie.
bamibal