Hoe krijg je resultaat bij dekken bij honden?

Wanneer is een loops teefje het meest vruchtbaar en kan ze dan met 1 dekking al bevrucht raken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Officieel tussen de 10e en de 14e dag.
Een teefje is in staat haar eisprong aan te passen aan de omstandigheden. Die omstandigheden kunnen in de natuur van meerdere dingen afhankelijk zijn. De omgeving, voedselaanbod, veiligheid enz.
Maar ook wanneer er geen (geschikte, lees: intacte) reuen aanwezig zijn in haar omgeving, of reuen die haar niet bevallen, kan ze haar eisprong aanpassen. D.w.z. dat de teef bepaald wanneer er gedekt wordt. Het is dus mogelijk dat ze later dan de officiële periode nog vruchtbaar is.
Het komt niet vaak voor, maar er zijn ras teefjes die zich keurig laten dekken door de reu die door de fokker is uitgezocht. Wanneer de bevalling daar is kan het gebeuren dat er pups tussen zitten die een heel andere vader blijken te hebben. Het is zelfs mogelijk dat een deel van het aanbod pups zich later aandient. Ze bevalt bijv. eerst van een aantal en een paar dagen later komen er nog een paar, terwijl het lijkt dat de bevalling al voorbij is.
Een moederhond kan dus meerdere reuen als vader voor haar pups kiezen. Dit is in de natuur waarschijnlijk zo geregeld om een zo gevarieerd mogelijk genenpatroon te creëren.
Dat heb ik gelezen in het boek van C. Naaktgeboren (die er natuurlijk ook niks aan kan doen dat hij zo heet, maar je onthoud het wel), "de geboorte van de hond".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

10e en 13e dag Soms tussen de 8e en 15e dag. Je merkt vanzelf wanneer de teef het toelaat. Is ze niet vruchtbaar zal ze het waarschijnlijk niet toelaten.

1 keer kan al genoeg zijn. Ookal zijn ze niet gekoppeld.
Maar aan te raden is om het 2 keer te doen , met 1 dag rust er tussen.