Is het gezond om cavias op je kamer te hebben?

Ik wil cavias kopen en ze op mijn slaapkamer zetten maar mijn moeder heeft nu een vraag is het gezond om cavias op je kamer te hebben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.5K
Poet
9 jaar geleden
Er zijn nogal wat mensen met allergie voor cavia's. Als je daar last van blijkt te hebben kun je er benauwd van worden.

Antwoorden (3)

Als jij het hok regelmatig schoonmaakt is er niks aan de hand, anders kan het gaan stinken en komen er niet gezonde dampen vrij.
Maar in een cavia kooi ligt meestal zaagsel, en dat kan wel stuiven.
En als de cavia actief besluit te zijn midden in de nacht, word je nachtrust verstoord.

Het lijkt mij beter om de cavia in de woonkamer te zetten, anders is hij zoveel alleen overdag (of je moet de hele dag op je kamer zitten).
En overweeg om er 2 te nemen, anders zit hij zo zielig alleen in een kooi de hele dag.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies dit!
Je kunt tegen je moeder ook zeggen, we nemen wel een kat ok? Dan weten we zeker dat ie zijn haren in alle onmogelijke hoeken achterlaat. Da's ook niet fris! Als je het hok goed schoon houdt, dan kun je beter een cavia hebben dan een hond of een kat. En het voordeel is dat Cavia's niet zo geweldig lang mee gaan. Wel sneu natuurlijk, maar je zit er geen 20 jaar aan vast.
Leuke diertjes om mee te beginnen dus.
Als je het goed schoonmaakt kan het in principe geen kwaad. Houd ook je kamer goed schoon, heb de ramen open etc. Ze kunnen inderdaad wel je nachtrust verstoren. Zorg er ook voor dat ze niet hele dagen alleen zijn op de kamer. Geef ze regelmatig aandacht, wellicht is het dan beter om ze in de huiskamer neer te zetten. Hier is het altijd ''gezellig druk.'' Het voedsel e.d. dat je evt. op je kamer (in huis) neerzet/bewaart altijd goed afsluiten, anders trek je ongedierte (bijv. ratten) aan. Zorg ook voor een goede temperatuur, vooral niet te warm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe kan het geen kwaad, tenzij je een hele kleine slaapkamer hebt. Net als bij mensen, zijn er cavia's die heel actief zijn, maar er zijn er ook die "lui" zijn. Maar is wel beter om ze in een grotere ruimte te zetten, zoals woonkamer. Zet 'm ook niet op een te tochtige plek, in een kooi kunnen ze namelijk niet schuilen tegen tocht en vijanden. (cavia's hebben een natuurlijk vlucht-instinct, dat als je 'm van boven of van zij/achterkant benaderd, dat ze willen vluchten), maar hij moet wel ergens staan waar genoeg ventilatie is. Ik zou in geen geval 2 mannetjes bij elkaar zetten, ivm territorium gevechten en ook geen mannetje en vrouwtje samen. Castreren is een sterke afrader, cavia's kunnen niet tegen zulke ingrepen. Ik heb namelijk een cavia moeten laten inslapen, nadat hij gecastreerd was. Dierenarts zei bij inslapen dat cavia's er niet tegen kunnen.