Hoe kan ik op een diervriendelijke manier de geur in huis verbeteren? In verband met ratjes in de woonkamer.

Ik kan natuurlijk wel zo'n Ambi-Pur halen, maar ik wil niet dat het schadelijk is voor de 2 ratten die ik nu heb.
Wat voor middel is er om een neutralere geur te krijgen in huis? De kooi stinkt niet (maak het op tijd schoon), maar het is wel een typische geur als je binnenkomt.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb zojuist de volledige kooi leegehaald en grondig schoongemaakt (ook alle speeltjes) met natuurazijn. Alle fleece hangmatjes en tunnels zitten in de wasmachine.
Het is nu al gigantisch beter in huis, dus ik denk dat de vorige eigenaren gewoon niet zo goed schoongemaakt hadden, haha.

Bedankt voor alle tips iedereen, zitten zeker nuttige dingen bij.

9 jaar geleden
7.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ah, dat klinkt al goed
Cryofiel
9 jaar geleden
Is het een optie om de ratjes ergens anders een plekkie te geven?
Z512099
9 jaar geleden
En geurkaarsjes misschien ? Vanille of citroen enzv....
Ritsuka
9 jaar geleden
Nee, het is een grote kooi, en ik kan het nergens anders kwijt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Een ionisator is ideaal.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik zal eens zoeken, dank je :)
Het zijn dus ratjes geworden in plaats van katten. Kennis van mij had ze net 2 weken in huis, maar dochter bleek allergisch te zijn.
Kon alles zo overnemen, mooie grote kooi met allemaal speeltjes enzo er in.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ratjes zijn enorm leuke diertjes!
Hun enige nadeel is dat het geen katjes zijn ;)
Ritsuka
9 jaar geleden
haha, maar ze zijn wel leuk ja. Heb ze vroeger ook wel gehad.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ratjes in plaats van katjes. Och ja, er zijn ernstigere typefouten. Over de ionisator: wel oppassen. Ionisatoren zuiveren de lucht, maar ze werken vooral tegen stofdeeltjes. Dus ook tegen sigarettenrook, want dat zijn ook grotendeels stofdeeltjes. Of ze tegen rattengeur werken, durf ik niet te zeggen. Nog een reden om op te passen: je moet een ionisator goed schoonhouden. Wanneer je dat niet doet, produceert een ionisator juist vuile lucht in plaats van de lucht te zuiveren. Houd me ten goede, ik wil niet negatief doen, maar ik wilde deze twee punten toch wel even noemen. Doe ermee wat je ermee doen wilt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vroeg me al af of je die katjes bij je ratjes wilde houden... Denk dat ratjes beter is als je overdag weinig thuis bent. In de kooi kunnen ze geen kwaad en hebben ze elkaar, en als je thuis komt heb je toch "aanspraak" en kun je ze los laten lopen en knuffelen. Heb ze zelf ook jaren gehad met heel veel plezier
Ritsuka
9 jaar geleden
Nee, nu komen er geen katjes bij, ik heb nu dit als huisdieren :)
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik ken ook mensen die zelfs nu, jaren na afloop van hun studententijd, beide huisdieren met elkaar combineren. Die hebben kratjes als "huisdieren".

Het beste antwoord

Spuit eens regelmatig met een plantenspuit, gevuld met water en een flinke scheut azijn door de kamer, dit neutraliseert de geurtjes in huis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
goed idee, ik ga gelijk een plantenspuit halen straks.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik heb het hele hok schoongemaakt met azijn, en in combinatie met een geurende plant op tafel en regelmatig luchten is het stukken beter :)

Andere antwoorden (4)

Lavendel ! Zet wat lavendel in je woonkamer . Of knip een bos met lavendel uit de tuin of? En hang die op om te drogen in de woon kamer . Of brand wat wierook . Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
ik heb nog een plekje in de vensterbank, en wierrook heb ik inderdaad ook wel
Rieneke1
9 jaar geleden
Wierook is niet diervriendelijk helaas.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat is waar
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Iedere geur hoe prettig voor ons ook wordt door een dier als onprettig ervaren . Meeste dieren ontlenen info aan de geuren ( in de ruimte ) en ja geuren die voor ons aangenaam zijn voor huis dieren , enz minder prettig zijn . Maar met mate is er niks mis mee . Ook voor mensen zijn al die geur kaarsen , spuitbussen , enz niet echt gezond , dus alles met mate en altijd goed ventileren .
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.dierenartsbreda.nl/advies-info/informatie-katten/astma-bij-de-kat/
Dagelijks luchten helpt al enorm voor de kwaliteit van de lucht! Twintig minuten een raam open ververst alle lucht in een (gemiddelde kamer).

Toegevoegd na 59 seconden:
Het ververst alle lucht in een (gemiddelde) kamer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hierbij tellen eigenlijk de standaard adviezen voor het schoonmaken van huisdier plaatsen. En dat kan ook zonder extreme chemicalien. Omdat dieren (en wij mensen ook) in de natuur niet standaard met al die chemicalien contact hebben is dit waarschijnlijk ook beter. Soda (zuiverings zout en schoonmaak natrium) is mild qua samenstelling en omdat dit een natrium ofwel zout soort betreft is het ook bacterie dodend/remmend.

Fris en schoon met regelmaat:

Luchten, en grootmoeders kastjes superster Soda, eventueel met opstrooien en opstofzuigen, u kunt altijd met wat water met citroen of limoensap en een drupje ongeparfumeerde ph milde zeep naboenen.

Geur:

Voor de geur en het neutraliseren van deze Sandalwood (ook wel zuiverings zout) en Etherische olie in een brandertje milde bloemen geur als Jasmijn of lentebloesem helpt ook. In geval van knaagdieren kan het helpen om wat kaneel olie of ander spijskruid toe te voegen of als bijvoorbeeld ster annijs. Let op dat de ratjes niet in de buurt van het brandertje kunnen komen want de druppeltjes zijn erg geconcentreerd en ratten ontdekken bij intresse graag met hun mond als dit niet voor hun "gevaarlijk" ruikt.

Preventie:

Voor de plekken waar zij urineren kunt u een bijvoorbeeld ook absorberende kattenbak vulling toevoegen aan de bodembedekking deze klonterd aan elkaar en is zo makkelijk uit te scheppen (belangrijk bij ratten GEEN GRIT). Stro en papier snippers en Vul dit aan met eventueel Beuken snippers. Ratten kunnen gevoelige luchtwegen hebben zeker tamme. Sommige hout snippers kunnen irritatie aan luchtwegen veroorzaken. Informeer dus dat de bedekking geschikt is voor specefiek ratten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zet ratten niet direct in een koude lucht stroom als u de kamer lucht en geeft als de kooi niet verplaatst kan worden luwte door de tochtkant even te bedekken met een doek van niet syntethisch matteriaa.

Toegevoegd na 44 minuten:
De Zuiveringszout ofwel Baking soda. (zie bronen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik heb Back-2-Nature als bodembedekker, dat zijn een soort samengeperste papierkorrels.
Ritsuka
9 jaar geleden
En een apart toiletje in de hoek met Corbonerin
Zet een bos heerlijk geurende bloemen neer. Je kan ook regelmatig wat schoonmaken met een lekker ruikend schoonmaakmiddel. Soms ruik je dat veel beter dan je denkt. Een lapje over de vensterbank kan al genoeg zijn. Eventueel bezoek zal dan ook als eerste de associatie hebben met een schoon huis en niet met huisdieren.

Zoals eerder gezegd is luchten natuurlijk het allerbelangrijkst. Dat is niet alleen belangrijk voor eventuele geurtjes, maar ook voor voldoende zuurstof in de lucht en niet teveel vocht.