Het vet van mijn konijn verplaatst zich ineens alleen naar de buik, wat is er mis?

Mijn konijn leek tot op 2 dagen geleden kerngezond. Ze is 5 jaar, en heeft nooit problemen gehad. Sinds ik het konijn verzorg, is het konijn een beetje afgevallen, maar het is nou een normaal formaat konijn. Toen ik het dier vandaag verzorgde, merkte ik dat er iets mis was: het konijn heeft geen vet meer bij de poten (spieren/botten in de poten zijn duidelijk zichtbaar). Nu heeft het konijn ook een stuk los 'vet/vel' hangen onder de buik, aan de kant van haar rechter poot. Ik dacht ook een wond (of rood stuk zonder haar) te zien bij dat stuk vet/vel. We maken ons erg veel zorgen, maar mijn ouders willen er nog niet mee naar de dierenarts. Toch vroeg ik me af wat er mis zou kunnen zijn met ons huisdier.
Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
9 jaar geleden
Toch naar de dierenarts lijkt me.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat "even afwachten" bij dieren is vaak de doodsteek. als dieren zichtbaar ziek zijn dan Zijn ze al behoorlijk ver heen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw konijn is duidelijk ziek dus waarom willen je ouders "nog" niet naar de dierenarts?
Ik zag dat je 17 bent,heb je misschien zelf geld en vervoer om te gaan dan zou ik dat als ik jou was vandaag nog meteen doen of ben je inmiddels al geweest? Zo ja,hoe is het gegaan?
Een plus voor je vraag omdat het duidelijk is dat jij van jouw huisdier houdt en daarom op een andere manier hulp hebt gezocht!

Antwoorden (1)

Het is moeilijk om een goed antwoord te geven zonder het beestje te zien. Dat je naar de dierenarts moet lijkt me duidelijk. wat het zou kunnen zijn is een probleem met de tanden. De tanden van konijnen groeien hun leven lang Door, maar Door de stand van de kiezen en het eten van hard voer zoals hooi zorgt er voor dat ze ook weer slijten. Soms komt het voor dat de tanden scheef groeien "olifanten tanden" de tanden groeien dan niet mooi recht maar in of uit de mondholte. De tanden prikken dan in het tandvlees en kunnen er zelfs doorheen groeien. erg pijnlijk en het konijn zal niet meer eten. De dierenarts kan dit knippen en je leren om dit zelf te doen, want het komt bijna altijd terug.

Ook zou het een darm probleem kunnen zijn, che zien de keutels eruit? De ochtend ontlasting mag iets plakkerig en nat zijn, dit eten konijnen weer op. De rest van de dag moeten er mooie ronde stevige keuteltjes komen. Een konijn heeft weinig tot geen niks nodig en onbeperkt water en hooi. Vooral hooi is belangrijk omdat dit ruwe celstof bevat en de darmen van de konijnen blijft prikkelen en in beweging houdt.

nog een reden zou het hebben van wormen kunnen zijn.
De wond die je beschrijft zou kunnen komen doordat het konijn sterk is afgevallen en geen moeite meer kan doen om zichzelf schoon te houden. Maar het kan evengoed wat anders zijn.

Dit zijn slechts een paar mogelijke aandoeningen, misschien is het heel wat anders. daarom is het toch belangrijk om naar een dierenarts te gaan
"even afwachten" is bij konijnen vaak de doodsteek. een konijn is een prooi dier en zal alleen zwakte tonen als het al heel ver heen is.

maak de juiste beslissing en bel vandaag een dierenarts.

Toegevoegd na 15 minuten:
geen niks is geen biks/brokken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Dikke plus, mooi antwoord!