Kun je 2 ratjes in een ikea curver houden?

Ik wil graag 2 ratjes maar ik vind 60 euro voor een kooi echt teveel. Ik las dat iemand een hamster in een curver houd. Dus ik dacht gelijk ik ga gewoon 2 van die curvers op elkaar maken, maar ik las ook dat ze door plastic heen kunnen knagen. Maar het onderste gedeelte van een rattenkooi bestaat vaak ook uit plastic....
Ik wil dus 2 curvers op elkaar stapelen en in de deksel een stuk kippen gaas zetten zodat er frisse lucht in kan en ik hangmatjes kan ophangen.
Weet iemand of dit kan????

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Prima voor als je de ratten moet verschonen, maar niet om ze in te laten leven. Ze krijgen te weinig verse lucht en kunnen niet klimmen. Kijk eens op marktplaats, voor een prikkie heb je een goede kooi, zorg wel dat deze groot genoeg is.
http://www.ratjes.nl/huisvesting
http://www.marktplaats.nl/z/dieren-en-toebehoren/knaagdieren-en-konijnen-hokken-en-kooien/rattenkooi.html?query=rattenkooi&categoryId=1357
Rieneke1
9 jaar geleden
Niet doen als je het niet kunt betalen.
Wat als ze een keer naar de dierenarts moeten, dat kan nog wel hoger oplopen qua kosten.
Ivana
9 jaar geleden
Kijk voor de kooi even op Marktplaats. Ik kan me voorstellen dat je beter een reserve voor de dierenarts opzij kan leggen dan dat je het bedrag onnodig in een kooi stopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
helemaal mee eens. 60 euro voor een nieuwe kooi is niet nodig, op marktplaats/ speurders/ veilingkijker etc staan er genoeg. maar in plastic bakken krijgen ze geen frisse lucht genoeg, en denk eens aan de ammoniak die uit de pies komt. verder willen ze inderdaad graag kunnen klimmen en knagen

Antwoorden (1)

Dat is erg onverstandig. In het tijdschrift van de Dierenambulance Amsterdam staat juist vandaag een artikel over een goede hamsterkooi. En voor ratten geldt hetzelfde verhaal. Bij een gesloten bak wordt de temperatuur te hoog voor de dieren, er is onvoldoende ventilatie. Dus is een goede kooi er een met horizontale tralies omdat hamsters ( net als ratten) ook graag en goed kunnen en willen klimmen. Uiteraard ook een stevig gazen deksel er op, het wordt makkelijk stukgeknaagd. Als bodembedekking houtmot, maar nooit van dennenbomen. Als nestmateriaal geef je hooi en tissues. Er moet veel ruimte voor ze zijn om te spelen en te klimmen. Geef dus ook wc rolletjes en ander klimmateriaal. Water kan het beste in een drinkflesje gegeven worden en er moet altijd hooi zijn. Geef omdat ze knaagdieren zijn ook stukjes fruitboom ( takken) of wilgentakken, hazelnootjes in de dop etc. Zeker ratten zijn intelligent dus moeten ze voldoende afleiding krijgen anders gaan ze rondjes hollen.
En ook altijd een loopmolentje geven. Sommige dieren raken er verslaafd aan, dus zet het per dag/nacht drie uur neer en daarna weer wegnemen.
En ja, zowel ratten als hamsters ontsnappen snel en kippengaas is een lachertje, ze kunnen door een gaatje van nog geen cm en zo ontsnappen ze ook in je kamer, ze ziet ze niet meer terug maar je krijgt wel makkelijk korsluiting als ze een draadje doorknagen.

Alle sterkte met je aanstaande dieren. Het is best lastig om het dier goed te verzorgen, dus denk even na of je echt wel wilt.