accepteren volwassen vrouwtjes konijnen de jongen van een ander?

vanmorgen kwam onze kat thuis met een net gevangen prooi... wat later een jong konijntje bleek te zijn. het beestje is maximaal15 cm groot, misschien nog wel kleiner. ik heb dus geen idee hoe oud het diertje is. het is vermoedelijk een wild konijn maar ook dat weet ik niet zeker.
het beesje leefde nog en was niet ernstig gewond. het konijntje gelijk in een flinke hamsterkooi gezet om hem bij te laten komen van de schrik. water, gras en wat groente en konijnenvoer erbij gedaan. na een paar uurtjes heeft het konijntje gegeten en gedronken en ook wat gepoept. het lijkt wel goed te gaan met hem.
ik heb hem met kooi en al in het grote konijnen hok/ren gezet die we zelf al een paar jaar hebben met 2 vrouwtjes erin.
vrouwtjes waren meteen erg nieuwsgierig en liepen te snuffelen om de kooi van het jong.
Mijn vraag is, wat kan ik het beste doen? kan ik het jong bij de 2 vrouwtjes zetten? of is dit niet aan te raden? accepteren vrouwtjes de jongen van een ander?

op de foto is het konijntje te zien. het bakje is overigens 10cm doorsnee.

M.Janssen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
milenaa
9 jaar geleden
Het is geen antwoord op je vraag, maar zijn je konijnen ingeent? Ik vind het nogal risico vol om een wild konijn met vlooien en/of andere ongedierte en eventuele ziektes bij je tamme konijnen te zetten.
Overigens als het echt een wild konijn is, hoop ik dat het de nacht nog overleeft. Dat heb ik zelden meegemaakt met "geredde" vangsten van onze kat. Als het een wild konijn is, is het niet normaal dat het er nu rustig bij zit. Dan verkeerd het in schock, waaraan het waarscheinlijk alsnog overlijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mijn konijnen zijn ingeėnt tegen ziektes.

Het beste antwoord

Ik zou het er niet op wagen. Probeer eerst eens uit te vinden of je met een mannetje of vrouwtje te maken hebt, een mannetje heeft een grotere overlevingskans tussen twee volwassen vrouwtjes dan een klein meisje.

Ga er mee langs de dierenarts of indien mogelijk een vogel en egel opvang. Daar kunnen ze je meer vertellen.
Veel succes ermee, gr. Vity