Hoe behandel ik zwemblaasontstekking bij me guppen?

2 dagen terug is een gup doodgegaan aan de gevolgen van zwemblaasontstekking. Nu zag ik tot mijn verbazing dat er weer een gup besmet is geraakt met deze ziekte. Ze zeggen dat je het in een vroeg stadium nog kunt genezen met zout in een bak met water of zo. Nu hoop ik dat jullie met stappen antwoord kunnen geven op mijn vraag.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Je begaat al een grote denkfout. Een zwemblaasontsteking is niet besmettelijk. Als je dus nu reeds een tweede vis hebt die aan deze aandoening leidt wil dat zeggen dat er iets niet in orde is met je waterkwaliteit.

Zorg dus vooral dat je de oorzaak wegneemt. Meet al je waterwaarden maar eens en kijk waar het mis gaat.

Zet de vis in een aquarium met een laagje water waarin ie nog net onder is. Zo kan hij rusten en aansterken. Eens de vis op z'n plooi is kan je de waterstand weer langzaam beetje bij beetje verhogen.

Terwijl kan je de infectie proberen bestrijden met esha2000.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is helemaal niet zo vreemd. Vergiftiging is bijvoorbeeld niet besmettelijk maar alle vissen die in hetzelfde water zwemmen worden aan dezelfde vergiftiging blootgesteld. Dat is dus niets besmettelijk. Het ligt dus niet aan een besmettelijke ziekte maar aan de omstandigheden. Want een zwemblaasontsteking is niet besmettelijk. Tenzij het om een andere ziekte gaat. Je kan het water verversen maar het effect daarvan is onvoorspelbaar. Het kan goed uitdraaien maar ook net verkeerd. Sowieso moet je ook de oorzaak wegnemen. Misschien heb je water gebruikt dat te lang heeft stilgestaan of heb je warm water gebruikt om te verversen. Dan kan je natuurlijk helpen met verversen. Zijn het echter ammoniak of nitrietproblemen dan ga je het je nitrificerende bacteriën natuurlijk nog moeilijker maken en blijft het probleem net langer aanslepen. Of erger nog: dan ververs je met water dat een hogere pH heeft waardoor meer ammonium wordt omgezet in giftig ammoniak of omgekeerd: water met een lagere pH waardoor schadelijk nitriet wordt omgezet in veel giftiger salpeterigzuur. Oftewel: je verse water kan met je oude water reageren en dit nog giftiger maken. Weet dus goed waar je mee bezig bent. Kortom: eerst een diagnose stellen en dan pas een behandeling. Test eerst al je waterwaarden, eerder kan je geen conclusies trekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan wil ik nog even reageren op het zoute water. Als een vis witte stip heeft kan je heb kort (paar minuten) in een bak met gezout water zetten, de verhouding ben ik even kwijt, maar is vast te vinden op google. Ik heb dat een een paar keer gedaan met onze maanvis, toe ie last had van witte stip en leeft nog steeds....en dit bad is al een paar jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zout water kan helpen. Maar niet alle vissen kunnen even goed tegen zout. Bovendien is het zout toevoegen geen probleem. Maar de vissen achteraf terug in het minder zoute water van het aquarium zetten. Daar kunnen ze dan weer minder goed tegen.