Kat oor gescheurd, wat nu?

We hebben net gemerkt dat onze 2 jaar oude kat vannacht waarschijnlijk heeft gevochten. Haar oorschelp is gescheurd en aan de achterkant van haar oor, bij de scheur (toch wel 1,5cm) is een kale plek. Ze krabt eraan maar schijnt verder geen pijn te hebben. Moeten we nu naar de dierenarts of heelt het vanzelf? ik ben zeer ongerust, het is de eerste keer dat ze iets voorheeft...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In geval van twijfel mag je nooit twijfelen: ga er mee naar de DA

Antwoorden (3)

Ik zou hier zeker mee naar de dierenarts gaan, die kan er het beste over oordelen. Doe dit z.s.m in verband met eventuele infecties.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoewel vervelend hoef je hier niet meteen mee naar de dierenarts te rennen.
Oren hechten niet makkelijk, en sowieso ben je daarvoor al te laat.
Wat ik zou doen is de scheur goed schoonhouden met afgekoeld gekookt water, en desinfecteren met betadine. Herhaal dat zo nodig, en houd het in de gaten.
Als ze eraan blijft krabben kan het nodig zijn een kapje te halen voor een paar dagen, maar hopelijk is dat niet nodig. Geen paniek hoor!
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het oortje van mijn kat wel laten hechten daags na een vechtpartij. Het is helemaal goed gekomen. Je ziet er niets meer van!
Rieneke1
9 jaar geleden
Vaak beginnen dierenartsen er niet aan, omdat de huid daar zo dun is, tenminste dat heb ik mij door mijn dierenarts laten vertellen toen mijn vechtersbaasje met een gescheurd oor binnen kwam.
Mooi dat het bij jou wel gelukt is!
Toch maar even naar de dierenarts. Hechten kan, maar niet alle dierenartsen kunnen dit even goed. Infecties liggen met dit weer op de loer. Wanneer het niet gehecht kan worden zal de dierenarts waarschijnlijk een injectie geven met antibiotica. Verder kun je er weinig aan doen, vrees ik. Probeer de kat voorlopig binnen te houden.