kloek pikt kuikens dood wat moet ik doen?

Mijn 2 hennen kate (new hampsire) en alli (sabelpootkriel) zitten naast elkaar op de eitjes, alle eitjes zijn door mijn sabelpootkriel kipje gelegd. Nu zitten ze inmiddels iets langer dan 3 weken op de eitjes (12 stuks) en komen er dag na dag 1 kuikentje uit maar word gelijk doodgepikt door de grote kip kate.. ik weet niet wanneer die eitjes uitkomen want ik ben overdag aan het werk. Wat moet ik doen? Mijn grote hen kate bij de eitjes weghalen en alli op al die eieren laten zitten dat waarschijnlijk niet past want ze is heel klein.
Inmiddels zijn er al 2 kuikentjes dood gepikt! :(
Moed ik de eitjes onder een lamp of zoiets zetten met mijn kriel hennetje erbij?
Iemand tips en ervaring hiermee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (1)

Voor zover mijn ervaring reikt met mijn eigen kippen:
Als beide kippen broeds zijn proberen ze tegelijk op de eieren te zitten. Als er een niet broeds is moet je hem zoiezo weg halen. Maar de kip waaronder het kuiken uit het ei komt is de moeder (ongeacht wiens ei het is). De andere kip pikt dan het kuiken dood als ie de kans krijgt, het zijn dan echte killers. Kortom, als beiden broeds zijn en erop willen zitten zou ik de beste sterkste kip uitkiezen als moeder en de ander verwijderen tot de kuikens groot genoeg gegroeid zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
En zoals je al zei is het krieltje te klein voor de eieren, hierdoor kan ze de kuikens ook niet goed beschermen. Een lamp is echt niet nodig, Een kip die aan het broeden is is warm genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Volgens mij maakt het echt niet uit van welke kip het ei oordpronkelijk is. De eerste kip die het kuiken ziet is de moeder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt inderdaad. Ik heb mijn wyandottekip zowel krielkipeitjes als kuifhoenders laten uitbroeden en dat ging perfect.
Als je een scheiding maakt zorg dan dat de kuikens er straks ook niet door kunnen!!!