Hoe kan ik mijn kat aan laten komen?

Hallo,

Ik wil graag weten hoe ik mijn kat het best wat aan kan laten komen.
Ik heb 2 katten, 1 van rond de 2 - 2,5 kg (Woody) en de ander van 8 kg, 2 uiterste gewichten haha, die van 8 kg is een grote kater en is volgens de dierenarts niet te dik!
Nu wil ik erg graag Woody aan laten komen. Voor 1,5 jaar terug woog hij nog rond de 4kg. Hij is erg afgevallen na het overlijden van toen 'de baas in huis' kat (november 2012) en redelijk kort daarna overleed Woody zijn broertje ook (mei 2013). Blijkbaar en dat snap ik natuurlijk ook is dat denk ik een grote impact geweest voor Woody.
Maar nu wil ik hem graag weer zien aankomen, helaas door de kat van 8 kg (Buck), die blaasgruis heeft, moet ik Woody ook in maaltijden geven, want Buck mag absoluut geen ander voer.

Wat kan ik naast brokken Woody geven om hem aan te laten komen?

Toegevoegd na 20 minuten:
Woody is trouwens 5 jaar en Buck 9 jaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Je zou Woody "Kattovit High Performance" kunnen geven. Dat heeft een extra hoog energiegehalte, bedoeld voor katten met ondergewicht. De meest katten lusten het ook graag.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_blik/kattovit/highperformance/52499

Een andere optie zou kunnen zijn convalescense support van Royal Canin:
https://www.dierapotheker.nl/product/3085/Kat/Dieetvoer-Royal-Canin/Royal-Canin-Convalescence-Support-Kat-10-x-50-g

Nog even een controle bij de dierenarts kan uiteraard ook nooit kwaad. Ook de dierenarts heeft trouwens speciaal voer in huis voor katten met ondergewicht.

Toegevoegd na 16 minuten:
Je gaat er nu vanuit dat Woody vermagerd is door het overlijden van andere katten en eventuele stress daarvan. Dat is echter al best lang geleden. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat hij iets vervelends onder de leden heeft. Ik raad je aan om een bloedonderzoek te laten doen bij de dierenarts, dan weet je meer en kan er een passende behandeling volgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Plus voor je toevoeging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank;-) Ik las pas na beantwoording dat het overlijden van het broertje al een jaar geleden is. Had ik eerst blijkbaar overheen gelezen. Het lijkt me dan ook dat er iets anders aan de hand moet zijn. Een bloedonderzoek kan veel helderheid geven. En een gewicht van 2 kg is toch wel héél er weinig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik dacht eerst dat mijn kat ook door stress afviel en af en toe kotste, want verder was ie gewoon normaal en lief etc. Hij bleek toch ernstige nierfalen te hebben. Een dierenarts bezoeken kan nooit kwaad.
Er is een methode om er voor te zorgen dat Woody de hele dag bij zijn eten kan komen, zonder dat Buck erbij kan.

Ik heb zo'n zelfde situatie. Een kater (Voldy) van 7,5kg (wel te dik) en een poes (Videl) van 3kg die alleen eet als ze honger heeft.

De Kater heeft ook blaasgruis, de poes niet. maar toch geef ik ze allebei voer tegen blaasgruis, dat kon gewoon volgens de DA. Zo hoef ik me geen zorgen te maken dat de ene kat het voer van de ander krijgt.

Ik heb voor onze poes een voerkist gemaakt. De kist zelf heb ik bij IKEA gekocht, namelijk deze: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20078031/

Daarna heb ik een gat erin gemaakt waar Videl wel doorheen kan, maar Voldy niet. En 1 kant van de kist heb ik met gaas gedaan, anders zit ze in zo'n donkere doos te eten. Ook al is het een poes die uitstekend kan zien in het donker...ik voel me er beter door :-)

Zo kan Videl de hele dag eten en Voldy krijgt zijn voer in etappes.
Plaatje bij antwoord
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Plus.
Als aanvulling: blaasgruisvoer mag niet worden gegeten door katten jonger dan 1 jaar, dat belemmert de ontwikkeling van de botten oa.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat is goed om te weten, daar was ik niet van op de hoogte. Gelukkig was Videl toen de tijd al een jaar of 2, dus was het op haar niet van toepassing.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Overigens, die tip van die voerkist...
http://www.goeievraag.nl/vraag/huis-tuin/huisdieren/laat-kat-afvallen-tweeen-ene.353716 Heb ik van jou gejat ;-)
Rieneke1
9 jaar geleden
Weet ik :)
Fijn dat je er wat aan had!